דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא ההסכם עם טורקיה במסיבת עיתונאים ברומא

ישראל הגיעה להסכם בעל חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל: לביטחון, ליציבות האזורית ולכלכלת ישראל. כראש ממשלת ישראל, האחריות שלי היא לדאוג לאינטרסים הלאומיים בראייה רחבה וארוכת טווח, מתוך הבנה של הזירה הבין לאומית והצרכים הביטחוניים והכלכליים שלנו, הנוכחיים והעתידיים.

 

שוחחתי ביממה האחרונה עם מזכיר המדינה קרי, סגן הנשיא ביידן וראש ממשלת איטליה מתיאו רנצי. כולם בירכו על ההסכם וציינו כי הוא יחזק מאוד את מדינת ישראל ואת מצבה באזור. העולם בטלטלה, המזרח התיכון בטלטלה, והמדיניות שלי היא לייצר מוקדים של יציבות באזור הבלתי יציב, הרוגש והסוער הזה.

 

אנחנו עושים זאת עם שכנותינו הקרובות, מדינות ערביות, אנחנו עושים זאת עם יוון וקפריסין, רוסיה וטורקיה – הכל בתיאום מלא עם בעלת בריתנו הגדולה, ארצות הברית. זה חלק מאסטרטגיה ברורה: לייצר מוקדים של יציבות בתוך מזרח תיכון רוגש. ישראל וטורקיה הן שתי מעצמות גדולות באזור, והנתק בינינו לא הועיל לאינטרסים חיוניים שלנו ומנע מאיתנו לשתף פעולה באותם מקרים, והיו לא מעט כאלה, שבהם התבקש שיתוף פעולה.

 

הדבר הראשון שיש בהסכם זה הגנה על מפקדי ולוחמי צה"ל מפני תביעות פליליות ואזרחיות, גם אלה שנתבעות עכשיו וגם אלה שתגענה בעתיד. כבר היום מצטברות הרבה מאוד תביעות כאלה, והיקף התביעות עולה, הוא יכול להגיע למיליוני דולרים רבים, למניעת חופש תנועה של חיילינו - כל זה מבוטל. ההסכם יבטיח שהחיילים, הלוחמים והמפקדים שלנו, לא יהיו חשופים לתביעות מצד טורקיה. יתר על כן, ההסכם גם מטפל בכך שיועבר חוק בפרלמנט הטורקי שיבטל הלכה למעשה את כל התהליכים הללו בטורקיה.

 

הדבר השני שההסכם נותן זה שמירה על הסגר הביטחוני הימי מול רצועת עזה. זהו אינטרס ביטחוני עליון שלנו, אני לא הייתי מוכן להתפשר עליו. האינטרס הזה הוא חיוני למניעת התעצמות של החמאס, והוא נשאר והיה כפי שהוא. אנחנו כן מאפשרים כמובן לאוניות, לספינות, להגיע לנמל אשדוד, לפרוק שם מטענים אזרחיים והומניטריים לרצועת עזה. את זה כמובן אף פעם לא מנענו ואנחנו גם מאפשרים עכשיו.

 

הדבר השלישי הוא שבמקביל לשמירה על הסדר הביטחוני, נאפשר טיפול בנושאים ההומניטריים ברצועה, בכפוף לשיקולי וסידורי הביטחון של ישראל. אני רוצה להסביר שמעבר לשיקול ההומניטרי, זהו גם אינטרס מובהק של ישראל, בייחוד בשני תחומים, מים וחשמל. המים - כשאין מספיק מים בעזה, ועזה בתהליך של ייבוש הדרגתי, האקוויפרים מזדהמים, וכשהאקוויפרים מזדהמים, הדבר הזה איננו מוגבל לצד העזתי של האקוויפר, אלא זה עובר גם למי התהום שלנו. לכן זה אינטרס ישראלי ברור לטפל בבעיית המים של רצועת עזה. חשמל - כשאין מספיק חשמל מתעוררות בעיות שונות, לרבות בעיות של סניטציה, וכשיש מגפות, המגפות לא נעצרות בגדרות. זה אינטרס גם הומניטרי וגם אינטרס ישראלי מובהק. על כן אנחנו מאפשרים את הטיפול בתשתיות הללו. כפי שמדינות אחרות, מנורבגיה עד מדינות ערביות, כך גם טורקיה יכולה לסייע בעניין הזה, אנחנו כמובן ניכנס איתה לדיון בעניינים אלה.

 

הדבר הנוסף שההסכם נותן הוא התחייבות למניעת כל פעילות טרוריסטית או צבאית נגד ישראל מאדמת טורקיה, כולל איסוף כספים למטרות אלה. זו התחייבות חשובה, אפילו מרכזית, שלא הייתה לנו עד היום.

 

בנוסף, קיבלנו מכתב שלפיו נשיא טורקיה מנחה את הסוכנויות הרלוונטיות של טורקיה לסייע בכל דרך להחזרת השבויים והנעדרים על בסיס הומניטרי. אני מבין את סבלן של המשפחות, אני מדבר איתן ואני יודע מה עובר עליהן, ואני מבקש להבטיח להן: אני מבטיח לכם שאנחנו לא נפסיק ולא נעצור עד שנחזיר את הבנים הביתה. זו מחויבות אישית, לאומית, מוסרית. אני חושב שהמכתב שנלווה להסכם מייצר לנו עוד כלי לפעול במלאכה הקדושה הזאת.

 

דבר נוסף, ההסכם הזה מחייב את טורקיה לסייע לישראל להיכנס לכל הארגונים הבינלאומיים שטורקיה חברה בהם. כבר היה לנו מקרה אחד לפני החתימה שהוא חשוב מאוד מבחינתנו והוא מבוסס על בסיס של רצון טוב, וזה הסרת ההתנגדות הטורקית לכניסה של ישראל למשרדי נאט"ו. כלומר, ישראל פועלת עכשיו לפתוח משרד ישראלי בנאט"ו, מטרה ארוכת שנים שלנו שהולכת ומתממשת.

 

נקודה נוספת וקריטית היא התחום הכלכלי. ההסכם הזה פותח פתח לשיתוף פעולה בנושאים כלכליים ואנרגטיים, לרבות בנושא הגז. הגז הוא כל כך חשוב והוא טומן בחובו אפשרות של חיזוק המשק הישראלי וקופת המדינה בהון עתק. אבל הגז מורכב מכמה דברים: אחד, הוצאת הגז מהמים - ובכך כבר טיפלנו. אבל הדבר השני זה יצירת השווקים לאותו גז שאנחנו מוציאים מהמים. אני מזכיר לכם - 60% מכל שקל שיוצא מהמים מגיע לקופת המדינה. מדובר כאן בסכומי עתק, אבל צריכים שווקים. "לוויתן" יכול לספק גם את השוק המצרי שאנחנו מתכוונים לפעול מולו, אבל גם את השוק הטורקי ואספקת גז דרך טורקיה לאירופה. זה דבר אסטרטגי למדינת ישראל שיכול היה להיות מקודם ללא ההסכם הזה, ועכשיו אנחנו נפעל לקדם אותו.

 

 

צילום ארכיון: עדי ברוך