דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו באזכרה הממלכתית לחללי מבצע "צוק איתן" בהר הרצל

מכובדי נשיא המדינה, ראובן ריבלין,

ומעל כולם בראש המכובדים הרבים, הזכרת, מעל כולם אחיי ואחיותיי, בני משפחת השכול.

כן, יָגְוֹנְכֵם – יָגוֹנִי. כן, כְּאֵבְכֶם – כְּאֵבִי. בשנתיים שחלפו מאז המבצע כתבתי לכם, שוחחתי איתכם, פגשתי בכם – ודלתי תמיד הייתה ותמיד תישאר פתוחה בפניכם. העם כולו מוקיר את המחיר ששילמו יקירינו, ששילמתם אתם, להבטחת ביטחון המדינה, להגנת אזרחי ישראל.

"צוק איתן" הוא אחד מאותם הצמתים, שבהם עַם חַפֵץ-חיים נאלץ לאחוז בחרב המגן – וּלהיאבק על עצם הקיום. לוחמינו התייצבו בקו האש כדי להרחיק מעלינו את סכנת הטילים, סכנת מנהרות הטרור ואיומים אחרים מהיבשה, הים והאוויר. כשהביטו לאחור, הם ראו את האורות של אשקלון וּשדרות, נחל עוז וּנתיב העשרה, ניר-עם וְכרם שלום. הם ידעו שהם מגנים על הבית.

והיום, יישובי עוטף עזה משגשגים – בזכות הבנים. הם רושמים צמיחה מרשימה – בזכות הבנים; ילדים משחקים בחוצותיהם - בזכות הבנים; וחקלאים חורשים את שדותיהם – בזכות הבנים; בזכות חיילינו ומפקדינו הגיבורים, שנקראו לדגל וצעדו בראש - ואלה שצועדים בראש הם ראשוני הנופלים, ובאים גם אחריהם.

מבצע "צוק איתן" היה מבחן לחוסנה של החברה הישראלית, לכושר העמידה שלה, לאמונתה בצדקת דרכה. עמדנו היטב במבחן זה. ארגון טרור אכזרי תקף אותנו ללא התגרות, ארגון טרור שמטרתו המוצהרת הייתה ונשארה השמדתה של מדינת ישראל. "צוק איתן" הוא עוד שלב בתהליך הלימוד של אויבינו – שקיומה של ישראל הוא עובדה מוגמרת. שורשינו נטועים כאן. זוהי מולדתנו, ואנחנו מגנים עליה בעוצמה רבה.

ה"חמאס" ספג את המכה הקשה ביותר בתולדותיו. כ-1,000 פעילי טרור נהרגו במהלך המבצע, מפקדים בכירים חוסלו, מרבית הטילים הושמדו. תכנית התקיפה של ה"חמאס" מהאוויר, מהים, מהקרקע, ומתחת לקרקע – התוכנית הזאת סוכלה.

המערכה הזאת הביאה לשיתוף פעולה חסר תקדים עם גורמים באזור, גורמים שמזהים את ה"חמאס", כמונו, כאויב משותף. והעוצמה שהפגנו במבצע מקדמת את שיתוף הפעולה הזה גם היום. המערכה נוהלה גם במישור הבינלאומי בתבונה, באחריות, בשיקול דעת, באופן כזה שהעניק חופש פעולה לכוחותינו, ובסוף המערכה ה"חמאס" לא השיג דבר. כל דרישותיו, בלי יוצא מן הכלל, נדחו – והשקט חזר לדרום.

ה"חמאס" השקיע מאמצים כבירים בהצטיידות בטילים ונכשל בניסיונו לפגוע בירי בערי ישראל. ההחלטה שהובלנו אחר מבצע "עמוד ענן", ולפני "צוק איתן", להצטייד באלפי מיירטים – הוכיחה עצמה בכל בחינה שהיא. במקביל הפעלנו כוח מחץ בהתקפה – גם באוויר, גם ביבשה - כוח מחץ שגבה אותו מחיר כבד מהחמאס.

אויבינו ביקשו ומבקשים לבודד אותנו מבחינה מדינית – והנה, שנתיים אחר "צוק איתן", ישראל נהנית מפריחה מדינית חסרת תקדים, ובמידה רבה, במידה לא מבוטלת, זה קורה, בזכות הנחרצות והנחישות שאנו מגלים במאבק המתמשך בטרור, והדוגמה הטרייה ביותר היא "צוק איתן". "צוק איתן" הוכיח את מה שכולנו יודעים - שצה"ל הוא מהצבאות המוסריים בעולם. השמירה על טוהר הנשק היא עקרון-יסוד בפעולותיו.

יקיריי, יש פירות רבים וחשובים לַמִבְצַע, ויש גם לקחים; לקחים משמעותיים שהפקנו עוד בימי המערכה, וכמובן מאז סיומה. לקחים שאנחנו מיישמים גם היום. אינני יכול להבטיח ש"צוק איתן" הוא העימות האחרון עם ארגוני הטרור, אבל אני כן יכול לומר שאם חמאס מתכנן עימות נוסף - הוא שוב יוכה מכה אחת אפיים ובעוצמה שהוא אינו מתאר לעצמו. כי גם אנחנו מתעצמים, וגם אנחנו מתכוננים. ישראל מטפחת את יכולותיה הן בהגנה והן בהתקפה - באוויר, בים, ביבשה, ומתחת ליבשה. שקט בישראל שווה שקט בעזה, אך כל מי שירים ידו עלינו – יביא על עצמו הרס וחורבן.

משפחות יקרות, הזיכרונות הרי לא קהו. הפצעים טרם ידעו מזור, ואני יכול להגיד לכם שאינני יודע אם אי פעם הם יגלידו לגמרי, ייתכן שאף פעם. אירועי "צוק איתן" צרובים בכם, בי, בכולנו. "צוק איתן" הוא שם נרדף לתעוזת לוחמים, לערבות הדדית, לעמידה איתנה, ללכידות לאומית, לגבורה אזרחית, גבורה שבה שכלנו גם חמישה מיקירינו האזרחים, ובתוכם הילד הפעוט דניאל טרגרמן.

"צוק איתן" הוא מחויבות עמוקה להשיב הביתה את סגן הדר גולדין ואת סמל ראשון אורון שאול. המשימה הזאת עומדת לנגד עיניי, אינני מרפה ממנה - ונשלים אותה גם אם הדבר ייקח זמן. "צוק איתן" הוא שוּתְפוּת בכאב הפצועים, שנלחמים בצלקותיהם בגבורה בלתי רגילה, בסבל, באמונה, גם בתקווה. אנחנו מלווים את תהליך החלמתם באיחולי בריאות טובה ושלמה.

אבל מעל הכל, "צוק איתן" הוא צוואת הנופלים להמשיך לבצר את ביטחונה של מדינת ישראל ולהגן על ארצנו – בעוצמה, באמונה, בתבונה ובגבורה. יקירינו הנופלים תמיד במחשבותינו, תמיד בלבנו. יהי זכרם של גיבורינו – חללי מבצע "צוק איתן" – נצור לַעָד בלב האומה.

 

 

צילום: עדי ברוך