דברי רה"מ נתניהו בטקס חנוכת קריית ההדרכה - עיר הבה"דים

אני מאוד נרגש, אני בטוח שכך גם אתה, שר הביטחון, ומנכ"ל משרדך, מנכ"ל משרדי, אלוף חלימי, מפקד הבסיס, מדריכים מדריכות, חיילים חיילות ומשפחת שרון, שאנחנו מתכבדים לקרוא את הקריה הזו על שמו של אריאל שרון שהיה מגדולי המפקדים שלנו, מפקד פיקוד הדרום, נלחם בחזית הדרום פעמיים בשתי מלחמות חשובות, ותרם להכרעת האויב. הוא גם הפיח רוח גדולה בלוחמים ובסוף הרוח זה הבסיס וזה גם הסוף.

עיר הבה"דים, במשך שנים חשבו שזה סיפור מדהים. אנחנו כאן חונכים את הקמתה של עיר חדשה בישראל, 10,000 איש, בנגב, עם כל המשתמע מזה, אני קיבלתי עכשיו הצגת תכלית שהזכירה לי נשכחות. הראו לנו טיפול בפצועים, בבובות בתור אחד שהיה בובה ככה, אני אומר לכם, הרבה יותר טוב להיות הפרמדיק מאשר הבובה, פעם אחת שכבתי שם עם כדור בזרוע הגיע החובש ואני מוכרח להגיד לכם שבפעולה מהירה הוא אבחן שאין לי שום דבר, הביא לי מורפיום והייתי ברקיע השביעי, אבל זה יכול להיות הרבה יותר קשה. מה שיש פה וממה שהתרשמתי זה ההבדל העצום, קורס העזרה הראשונה שאני קיבלתי כשהייתי חייל ביחידה, לימדו אותי להשתמש בתחבושת אישית, והראו לנו איך עושים אינפוזיה, אגב זה לא כל כך הצליח. אבל פה זה דבר אחר לגמרי, זה דבר ברמה עולמית, עם כלל המחשוב, עם כלל הטכנולוגיה, התקדמות, מיון, סינון, הפקת לקחים, הכשרה של אנשים ואני נותן דוגמה אחת, אבל זה מתחולל בכל שאר התחומים.

אז יש פה בשורה גדולה מאוד של קדמה והתחדשות - גם התחדשות של צה"ל וגם התחדשות של הנגב. מילה על בסיסי ההדרכה של צה"ל, אני זוכר את בסיס ההדרכה שהלכתי אליהם בקורס תול"רים וקורס חבלה, וקורס קשר וקורסים אחרים, מיני קורסים כאלה ויצא לי לראות בחוואראה או באדוריים, או במקומות אחרים את הבסיסים שהיו לנו כמו הצריפים שעברו הנה, והבסיסים ישנים מימי הבריטים, או בסיסים של הצבא הירדני, בדרך כלל מתקנים מאוד מיושנים, בחורף זה היה דולף, בקיץ היה חם. מה קורה שאתם יושבים בקורס וחם, אין לכם מיזוג? מה קורה כשנרדמים ושופכים עליך מימיה על הראש? זה לא השימוש הכי טוב בזמן של החניכים ולא השימוש הכי טוב בזמן של המדריכים. והשינוי הזה בא כאן לכלל ביטוי מתקנים אדירים, וביכולות אדירות, במיזוג של הטכנולוגיה.

אנחנו היינו נוהגים לומר ועדיין נוהגים לומר: קשה באימונים קל בקרב. ואני אומר: קדמה בהכשרה, ניצחון במלחמה. זה נותן יתרון עצום ופה מתחיל היתרון האיכותי. פה, במקום הזה.

אבל תמיד אנחנו זוכרים שגם אם הטכנולוגיה וגם עם ההתקדמות והקידמה, הכל בסוף נשען על רוח הלוחמים, רוחו של צה"ל ורוחה של מדינת ישראל. ואני רואה פה את אותה רוח, בדיוק את אותה רוח, אבל עם מכפלות גדולות של קדמה. לכן יש פה התחדשות ענקית לצבא הגנה לישראל.

הדבר השני שאנחנו רואים פה זה את התחדשות הנגב. אנחנו ממשים את החזון המקורי של בן גוריון אבל אנחנו עושים את זה בדרכים חדשות. מה שצריך להבין שיש פה שילוב של שני דברים שבאים יחד, שבלעדיהם החזון לא יכול להתממש והשילוב שלהם מממש את החזון. הדבר הראשון זה השקעות ממשלתיות מסיביות והדבר השני זה השקעות פרטיות, יזמות פרטית. אם אתה רק משקיע ממשלתית, לא יהיה המנשא הכלכלי לפתח את הנגב, זה לא עוזר. אבל אם ההשקעה הממשלתית תורמת גם להתפתחות של כלכלה בסקטור העסקי, הדבר נושא את עצמו הלאה, וזה בדיוק מה שקורה פה.

ההשקעה שלנו היא קודם כל בכבישים וגם ברכבות, אתם רואים את זה - קודם כל, לחבר את מרכז הארץ לכאן. הדבר השני, להעביר הנה את בסיסי צה"ל, להרחיב כמובן גם את המתקנים באזור, את בית החולים בבאר שבע, את האוניברסיטה, מתקנים אחרים שבהם אנחנו משקיעים כסף ממשלתי. אבל הכסף הזה נועד לאפשר יזמות, ואתם ראיתם את היזמות הזאת כאן כבר, ראיתם את החברות שקמות, ולדבר הזה, השילוב של שני הדברים האלה יוצר שינוי עצום - הוא מבטל את מושג הפריפריה.

באר שבע, עוד מעט יחד עם קריית הסייבר, שהיא מנוע עולמי, היא מושכת את החברות הגדולות ביותר בתחום ביטחון הסייבר בעולם. יש סטארט-אפים בבאר שבע, יש הנפקות בבאר שבע. באר שבע עוד מעט תהיה עיר של חצי מיליון בני אדם. המגדלים בדימונה כבר מפוצצים. מה המצב פה, כשדיברנו כאן לפני שבע שנים, איפה אפרתי? אמרתי לכם, תקנו דירות עכשיו.

תקנו דירות עכשיו, תבנו דירות עכשיו. יש פה התפתחות כלכלית אדירה, זה דבר נושא דבר. הייתי אתמול בקריית גת, שהייתה פעם הדרום, ארבעים דקות מתל אביב. מאות מהנדסים ומהנדסות, שישה מגרשי כדורגל, אחד המפעלים הגדולים ביותר שיש לחברת אינטל בעולם, אם לא הגדול ביותר מסוגו. זה כבר מרכז. יש לי חדשות בשבילכם - זה כבר המרכז. תבטלו את המושג פריפריה, ואני אומר את זה לכל חבריי, ראשי הערים שנמצאים כאן, שלום לכם, יום חג לכם. הכל הולך להשתנות, הכל כבר משתנה, והפריחה, היא פה, כי השילוב של השקעה ממשלתית ויוזמה פרטית זה השילוב המנצח, ואני בטוח שאתם בוודאי מתרגשים כמוני, אתם יודעים בדיוק מהי תנופת הפיתוח.

ולכן הפנייה האחרונה שלי היא אליכם, אל הקצינים והקצינות, אל הנגדים, החיילים והחיילות: תעשו כאן שירות נהדר ואחר כך עלו סופית לנגב. תבואו, תבנו את החיים שלכם בנגב, אלה חיים נהדרים. אמרתי, זה המרכז החדש, אבל בניגוד למרכז יש פה מרחבי מחיה נהדרים, נופים נהדרים, מזג אוויר נפלא, לטעמי, אני בטוח שגם לטעמכם. עלו לנגב ואני רוצה לקוות שאני אפגוש אתכם כאן בשנים הבאות, שהקמתם כאן משפחות והקמתם כאן עסקים, וחלק מכם תישארו בצבא ההגנה לישראל ותקדמו את הדורות הבאים של החניכים פה.

ובכן, ביום הזה אני שולח ברכה משולשת - קודם כל לצה"ל, שעשה את העבודה בזמן, אפילו לפני הזמן, כל הכבוד לכם. ברכת לנגב שמזנק קדימה, וברכות למדינת ישראל המתחדשת והמתחזקת.

תודה רבה לכם.

 

 

 

צילום: עדי ברוך