דברי רה"מ נתניהו בפתח ישיבת הממשלה 11.12.16

ביום שישי הלך לעולמו במפתיע מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, עורך הדין אליעזר יבלון. הוא היה איש עשייה, הוא הביא את העשייה הזאת באופן ניכר ומובהק למשרד הרווחה וביחד עם השר חיים כץ הם התחילו בהרבה מאוד רפורמות, הרבה מאוד עשייה והעיתוי, כמובן הפתעה והלם לכולנו. אני רוצה לשלוח תנחומים בשם הממשלה כולה ובשם שר הרווחה לבני משפחתו ולכל מכריו. הוא יחסר לנו מאוד.

 

אמש היו שני אירועים חשובים הקשורים בטורקיה: אחד, הגיע לארץ שגריר טורקיה החדש, זה לאחר שישראל שלחה את שגרירה לאנקרה, בהתאם לסיכום בין ממשלות ישראל וטורקיה. אבל אתמול גם קרה דבר נוסף וזה פיגוע טרור קשה בטורקיה. ישראל מגנה כל טרור בטורקיה וישראל מצפה שטורקיה תגנה כל פיגוע טרור בישראל. המאבק בטרור חייב להיות הדדי. הוא חייב להיות הדדי בגינוי והוא חייב להיות גם הדדי בסיכול, וזוהי הציפייה של מדינת ישראל מכל המדינות שאיתן היא עומדת בקשר, לרבות טורקיה.

 

הממשלה תאשר היום תוכנית לחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי עוטף עזה. אנחנו משקיעים למעלה מחצי מיליארד שקל לטובת התושבים. אנחנו עושים את זה בהטבות מס, בהטבות במעונות יום, בהשקעות בתשתיות, בהקלות, בעזרה לרשויות המקומיות. אני חייב להגיד שכל האזור נמצא בפריחה מתמדת. אני מתרשם כשאני הולך לשם מהבניה, מתנופת הבניה, מהביקוש - על כל דירה יש כמה מבקשים וכל זה קורה מאז מבצע "צוק איתן". לכן באישור התוכנית היום, אנחנו אומרים לתושבים: "אנחנו נמשיך לחזק אתכם, אנחנו נמשיך לחזק את עוטף עזה, אנחנו נמשיך לחזק את הנגב והנגב המערבי. אנחנו עושים זאת למענכם, למען הנגב ולמען ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל".

 

לבסוף, היום אנחנו מציינים את העובדה שעוד כמה שבועות נתחיל לציין את שנת היובל לאיחוד ירושלים. התאריך הזה מציין חמישים שנה מאז ששחררנו את העיר העתיקה ואת הכותל המערבי. אני מזכיר לכם מה שאני זוכר בתור ילד. עד שעשינו את זה, עד מלחמת ששת הימים ושחרור ירושלים, אנחנו הירושלמים חיינו תחת אימת הצליפות - ירי צלפים, מלחמה ממש בלב העיר. העיר הייתה חצויה, גדרות תיל וצלפים, והם גבו מחיר מעת לעת מתושבי העיר. שחרור העיר שינה את המצב הזה מיסודו, ירושלים הפסיקה להיות עיר קצה ונהייתה בירת ישראל הרחבה, התוססת, הנבנית - זה אירוע כביר בהיסטוריה היהודית והציונית, אנחנו נציין אותו בהתאם.

 

מעבר לכך, נציין גם מאה עשרים שנה לקונגרס הציוני הראשון בבאזל, מאה שנים להצהרת בלפור וארבעים שנה לביקור הנשיא אנואר סאדאת בירושלים. אלה אבני דרך חשובות בתולדות הציונות ובתולדות מדינת ישראל. ישראל תציין את שנת היובל בשלל אירועים, בארץ ובעולם, ועל כך אמונה שרת התרבות והספורט, מירי רגב.

 

הקשר שלנו כמובן לא רק לירושלים אלא לארץ ישראל. ואני בטוח שכולכם קראתם את פרשת השבוע על יעקב, בית אל וסולם יעקב. אני מבין שאונסק"ו עוד לא שלל את הקשר הזה. יעקב נולד בבאר שבע, יצחק נולד בחברון, הם הלכו כאן בדרך, ועברו ליד ירושלים שהייתה אז יבוסית - כל הדברים האלה אנחנו יודעים, אנחנו מכירים. אין שום דבר שימחק את הקשר הזה. אבל מה שאנחנו נעשה בשנת היובל - אנחנו נחזק אותו ואני צופה שהקשר שלנו וההבנה הבינלאומית של הקשר שלנו לארצנו ובראש ובראשונה לבירתנו, הקשר הזה יתחזק עד מאוד בשנת היובל.