ביקור רה"מ נתניהו באזרבייג'ן ובקזחסטן

רה"מ בנימין נתניהו ביקר ביקור מדיני וכלכלי באזרבייג'ן ובקזחסטן.

בפתח ביקורו אמר רה"מ נתניהו את הדברים הבאים: "אני יוצא היום לביקור בן יומיים בשתי מדינות חשובות, אזרבייג'ן וקזחסטן. אלה שתי מדינות גדולות ומשמעותיות בעולם המוסלמי, והמטרה שלנו היא לחזק את היחסים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים איתן.
בניגוד גמור למה ששמעתם מעת לעת, לא רק שישראל לא סובלת מבידוד מדיני, ישראל היא מדינה מחוזרת.
המדינות הללו רוצות עד מאוד לחזק את הקשר עם ישראל, ובעקבות חיזוק היחסים שלנו עם מעצמות אסיה, מדינות אפריקה, מדינות אמריקה הלטינית, בא עכשיו הקשר עם מדינות חשובות בעולם המוסלמי. זה חלק ממדיניות ברורה של יציאה למרחב.
יחסי ישראל הם בפריחה חסרת תקדים. זה גם הביקור הראשון של ראש ממשלה בישראל בקזחסטן, ויש לו ממדים היסטוריים במובן הזה. וזה גם ביקור שני של ראש ממשלה באזרבייג'ן, אני יודע כי את הביקור הראשון אני עשיתי לפני כמעט עשרים שנה, ושם פגשתי את אביו של המנהיג הנוכחי. יש פה המשכיות וגם פריצת דרך חשובה."

בתחילת הביקור נפגש רה"מ נתניהו עם נשיא אזרבייג'ן ואמר את הדברים הבאים:
"נפגשתי היום נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, בארמון הנשיא בבאקו. חתמנו על שורה של הסכמים לשיתוף פעולה בינינו, ביניהם הסכם כפל מס, הסכם שיתוף פעולה בתחום החקלאות והסכם להקמת ועדה מעורבת למטרת קידום שיתוף הפעולה בתחומי הכלכלה, מדע, טכנולוגיה, בריאות, חקלאות וסחר. על ההסכמים חתם גם השר להגנת הסביבה זאב אלקין.
אנו מקיימים שיתופי פעולה רבים, ביניהם בתחום האנרגיה – ישראל קונה נפט מאזרבייג'ן וכעת אנו בוחנים שימוש במתקנים משותפים לייצוא גז וחיבור פוטנציאלי בין ייצוא הגז של ישראל לקו צנרת עצום שנבנה בימים אלה ממש מאזרבייג'ן לטורקיה. זה עשוי לחזק את שתי הכלכלות שלנו.
ישראל היא המדינה היהודית. אזרבייג'אן היא מדינה מוסלמית, בעלת רוב מוסלמי גדול. הרי לכם דוגמה למוסלמים ויהודים הפועלים יחד כדי להבטיח עתיד טוב יותר למען שנינו, וזאת דוגמה בולטת על רקע אי הסובלנות וההיעדר של קבלה וכבוד הדדיים."

במסגרת הביקור המדיני המוצלח באזרבייג'ן, ביקרו רה"מ ורעייתו בבית הספר היהודי של חב"ד – "אור אבנר", שוחחו עם התלמידים ורעיית רה"מ שאלה אותם על המנהגים היהודיים בביתם, ועל לימוד העברית.
הילדים סיפרו להם שהם מתפללים כל בוקר, הולכים לבית הכנסת, אוכלים כשר, לומדים בבית ספר יהודי, שומרים שבת וחגים.
רעיית רה"מ בירכה את התלמידים ואמרה "אנחנו מאחלים שתבואו לישראל גם לבקר וגם לגור. אנחנו מחכים לכם".
רה"מ נתניהו סיפר להם על המפגש הראשון שהיה לו עם הרבי מלובביץ', לפני 32 שנים, כשהלך לכהן כשגריר ישראל באו"ם.
הרב אמר לו: "אתה הולך לבית החושך הנצחי. תזכור שאם אתה מדליק נר אחד של אמת, הוא יפיץ אור יקרות שיראו אותו למרחקים". רה"מ אמר שהוא משתדל מאז לעשות בדיוק כדברי הרב.

רעיית ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו, נפגשה לארוחת צהריים רשמית עם רעיית נשיא אזרבייג'ן, Mehriban Aliyeva.
בפגישה חמה ולבבית שוחחו שתי הרעיות על חיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל לאזרבייג'ן, על חשיבות ערך המשפחה וגידול הילדים ועל הקשר הקרוב בין המנהיגים. רעיית ראש הממשלה הזמינה את רעיית נשיא אזרבייג'ן לביקור רשמי בישראל.

לאחר סיום הביקור המוצלח באזרבייג'ן המשיכו רה"מ נתניהו ורעייתו לקזחסטן - לביקור ראשון אי פעם של ראש ממשלה ישראלי.

רה"מ נתניהו נפגש עם נשיא קזחסטן ואמר את הדברים הבאים: "התרגשתי לשמוע היום את ההמנון שלנו, "התקווה", בארמון הנשיאות בקזחסטן. זו הפעם הראשונה שבה ראש ממשלה מישראל מבקר במדינה זו.
נפגשתי עם נשיא קזחסטן נורסולטן נזרבייב וחתמתי איתו על הסכמים לשיתוף פעולה במחקר ופיתוח, הסכם תעופה, הסכמים בתחום החקלאות ועוד. אנחנו נבחן ביחד שיתופי פעולה גם בתחום ההייטק, טכנולוגיה וביטחון.
היחסים בינינו ובין שכנינו הערבים-מוסלמים משתנים באופן דרמטי. לא הכל פומבי, רק חלק. אבל זה משתנה באופן דרמטי, ואני רואה את היחסים עם קזחסטאן כחלק מאותו שינוי אדיר שהעולם מחכה לו.
יחסי החוץ של ישראל נמצאים בפריחה חסרת תקדים. במפגש היסטורי בו לראשונה מבקר ראש ממשלה ישראלי בקזחסטן, ביקשתי היום מהנשיא נזרבייב לתמוך במועמדות ישראל למועצת הביטחון של האו"ם."

יחד עם ראש ממשלת קזחסטן נפגש רה"מ נתניהו עם אנשי עסקים משתי המדינות כדי לעודד השקעות בישראל ולהגביר את הסחר ביניהן. רה"מ נתניהו: "200 חברות ישראליות פועלות בקזחסטן והמטרה שלי היא להסיר כמה שיותר חסמים ולחזק את שיתוף הפעולה לטובת הכלכלה שלנו."

רה"מ נתניהו ורעייתו ביקרו בבית הכנסת הגדול באסטנה, בירת קזחסטן, שם פגשו את חברי הקהילה היהודית.
רה"מ נתניהו :"ישראל מקבלת מעמד איתן באומות לא מתוך הרכנת ראש, אלא מתוך עמידה איתנה וגאה.
ואת זה אני אומר במרכז אסיה, במדינה מוסלמית שמכבדת את ישראל, שמכבדת את הדו-קיום ואת הסובלנות ומהווה מודל למה שצריך לקרות ויכול לקרות גם באזורנו."

בסיום הביקור המוצלח אמר רה"מ נתניהו: אנחנו חוזרים לארץ אחרי ביקור היסטורי בשתי מדינות חשובות בעולם המוסלמי.
ישראל מגיעה להישגים חסרי תקדים. ואני רוצה להודות לסגל הדיפלומטי, לאנשי משרד החוץ שעובדים ביום ובלילה.
טוב לחזור לארץ."

צילום ארכיון