דברי רה"מ נתניהו בטקס חתימת הסכם גג בעיר אור יהודה

אני נרגש להיות פה. פעם שלישית שאני נרגש להיות כאן. הפעם הראשונה הייתה כשהזמינו אותי לטקס קריאת רחוב על שמו של אבי ז"ל. פעם שנייה לפני זמן מה, כשביקרתי את משפחתה של השוטרת הגיבורה הדר כהן. איזה אנשים, אור יהודה. ופעם שלישית היום, ואני נרגש מאוד.

 

העיר עומדת בפני תנופה גדולה והתוספת של 5,000 יחידות דיור עם כל התשתיות הנלוות, זו הזנקה גדולה מאוד. חשוב להדגיש שאנחנו עושים כאן- שר האוצר, שר השיכון, אני, וגם המשרדים האחרים - אנחנו משלבים ידיים כאן למאמץ גדול לפתור את בעיית הדיור של מדינת ישראל.

 

קודם כל, יש לנו את אחת המדינות הקטנות בעולם, ויש לנו קצב אוכלוסייה, אני חושב שהוא הגבוה ביותר בעולם המערבי, וזה טוב. החיבור של שניהם יוצר בעיה. יש ביקוש גדול כל הזמן לדיור ויש מעט קרקע יחסית, ומה שמגביר את הבעיה עוד יותר זו העובדה שיש לנו חמישה טון של ביורוקרטיה בכל דירה שאנחנו רוצים לבנות ולכן, אם יש יותר ביקוש מקצב אספקת הדירות אז ברור שהמחירים עולים.

 

לכן המאמץ שלנו בשנים האחרונות, במיוחד בשנתיים האלה, זה להגדיל את ההיצע של הדירות. בסוף זו הדרך הטובה ביותר כדי להוריד את המחיר. היינו צריכים לעבור הרבה מהלכים, למשל להסיר את המגבלה של בנייה במרכז, אתם כבר מבינים שחל שינוי גדול בעניין הזה, למשל לקצר את הביורוקרטיות של התכנון, ואנחנו עמלים על זה מכל הכיוונים האפשריים, וביורוקרטיה זו סבך, כמו ג'ונגל, הוא כל הזמן חוזר. אם אתה קוצץ מכאן, אתה חוזר משם. אנחנו עמלים על זה ממש. הייתי אומר, אם יש דבר שאני נהנה ממנו בחיים הציבוריים, אין כל כך הרבה הנאות, אבל אם יש משהו שאני נהנה ממנו זה לקחת את הגרזן ולקצץ את הביורוקרטיה ואנחנו עמלים על כך יחד.

 

מה שנעשה פה, עם תוכנית הסכמי הגג, תוכנית ה-18 עכשיו של הסכמי הגג, זה בעצם לאפשר לצמיחה הזאת להתהוות על ידי תשתיות שהיו שם, וכבישים שיהיו שם, והדיור שיהיה שם, והמים והחשמל, ובתי הספר - הם יהיו שם כדי שלא נייצר את פקקים בתוך פקקים.

 

זה צעד גדול מאוד, גם לאור יהודה, גם לישובים האחרים. אתמול היינו בבית שמש. הוספנו שם מספר עצום של יחידות דיור. ושוב, אנחנו עושים זאת יחד, אנחנו עושים את זה בממשלה, אנחנו עושים את זה גם בכנסת והמאמץ הוא גדול כי אנחנו יודעים שהראשונים שמשלמים את המחיר הם הזוגות הצעירים. כי מי שנמצא כבר בתוך המערכת, הוא פחות או יותר מסודר, הוא כבר יכול לשדרג את עצמו, אבל מי שלא נמצא יכול להיקלע למצב שנמצאים אצל ההורים, אחר כך מתחתנים אצל ההורים וככה זה נמשך. אנחנו מחויבים לשנות את המגמה הזאת והמגמה הזאת בדרך להשתנות.

 

יש כאן פשוט מאמץ עליון כדי לאפשר להם חיים טובים בדיור סביר ולפתור את הבעיה הזאת ע"י הגדלת ההיצע ואנחנו עושים זאת בחיפוש של דרכים חדשות כל הזמן. הייתי עכשיו בסינגפור והתעניינתי בתוכנית שלהם לדיור ציבורי. שמעתי אותה מפי ראש העיר ועדכנתי את ידידיי השרים. אנחנו בהחלט קשובים ועושים מאמצים ואני חושב שהמאמצים שלא נעשו מזה שנים בעוצמתם, בהיקפם, כדי לטפל בבעיה היסודית הזאת של הדיור, כי הדיור הוא מרכיב גדול מאוד. הוא בעצם ההוצאה הגדולה ביותר של ישראלי בחייו. זה קובע גם את איכות חייו, אבל אני חייב להגיד כאן משהו על החיים עצמם. זה היום נגע בי.

 

אנחנו חיים באזור מאוד סוער ורוגש עם מדינות שמתפרקות, עם אלימות גואה, עם קיצוניות שמאיימת להחריב כל פינה וגם מאיימת על להחריב אותנו בריש גלי. אנחנו נמשיך במדיניות שקולה ואחראית ומאוד תקיפה. בשש השנים הללו, מהמהפך שנקרא "האביב הערבי" - הלוואי שהיה מגיע האביב - בסערה הזאת, בטלטלה הזאת, אנחנו שמרנו על מדינת ישראל יציבה, בטוחה, איתנה. אנחנו שומרים על גבולותינו, אנחנו פועלים מעבר לגבול בהתאם ולפי הצורך, אבל אנחנו גם מושיטים יד ככל שאנחנו יכולים לסייע מבחינה הומניטרית לטרגדיות שמתרחשות לידנו.

 

היום התרחשה טרגדיה גדולה מאוד, או לפחות התבשרנו עליה היום, והתמונות הללו שאנחנו רואים, ילדים שהופצצו על ידי כוחות שהפעילו נשק חירום, נשק שהוא בניגוד לחוק הבינלאומי, נשק שהפסיקו להוציאו מסוריה. אתה רואה את הילדים הללו עם פיות פעורים, עם עיניים פקוחות וידיים שלוחות לצדדים, הרגליים כבר אינן, נחנקו במותם - וזה מזעזע. זה דבר שאנחנו לא יכולים לקבל אותו. אנחנו גם נגביר את המאמצים שלנו שנמשכים כל הזמן לעזור לילדים, לעזור לניצולים, לעזור לאזרחים.

 

אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית לממש התחייבות שהיא נתנה ב-2013 להשלים את הפינוי של הנשק הכימי בסוריה. אם הדברים הללו אינם מתבצעים אז איזה ערך יש לכל האמנות הבינלאומיות ולהסכמים הללו? אבל מעל לכל, אנחנו מחדשים גם את המחוייבות שלנו להגן על המדינה שלנו.

 

אם יש לקח אחד שאנחנו היום כולנו חייבים להבין אותו, זה הלקח הגדול של הקמת מדינת ישראל והקמת צבא ההגנה לישראל. אנחנו תמיד נגן על עצמנו בכוחות עצמנו מול כל איום ומול כל אויב, וזו ההתחייבות שלי.

 

 

 

 

צילום: עדי ברוך