דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה לחללי צוק איתן בהר הרצל

משפחות יקרות, ביום הזה, כבכל יום, אני מחבק אתכם. מה גדול כאבכם.משפחות יקרות, ביום הזה, כבכל יום, אני מחבק אתכם. מה גדול כאבכם.

 

מכובדי, נשיא המדינה, ראובן ריבלין. אעשה כמצוותך ואומר: מכובדיי כולם, לרבות אלה העוסקים במלאכת הקודש של הנצחת בנינו.

 

בני המשפחות, אני תמיד אתכם והעם תמיד אתכם. בכאב ובדמע, בתוגה ובייסורי אובדן. כך היה לפני שלוש שנים, בימי צוק איתן, כך היום, וכך יהיה עד יומי האחרון.

 

עם ישראל מוקיר בכל לבו את גודל קורבנם של טובי בנינו. בזכות התייצבותם להגנת המדינה עומד הבית. עומדים הבתים, עומד הבית. בזכות מסירותם לביטחון תושבי ישראל, יש לנו ביטחון, יש לנו חיים.
 
לפני כמה ימים שמעתי את דבריו המרגשים של עופר מנדלוביץ', אביו של לוחם גולני, עוז מנדלוביץ'. עוז נהרג בסג'עייה, ועופר אמר בגדולת נפש שמאפיינת אתכם, הוא אמר: לכל אחד מאיתנו נשר איבר מהגוף בצוק איתן. ועם זאת, אני יודע שבני נמצא כאן כרגע איתנו, והוא ממשיך לדחוף אותנו קדימה.
 
עוז וכל חבריו שנפלו במערכה הם חלק ממסכת הגבורה המתמשכת בדורות התקומה. חיילינו יצאו לקרב בנחישות ובתעוזה. הם היו חדורים בהכרת צדקתנו. צה"ל פעל בעוצמה ובמוסריות גם יחד. אנחנו הנחתנו מכת מחץ על אויבינו.
 
השקט מול רצועת עזה, הרמטכ"ל אומר לי ששקט כזה לא היה מאז מלחמת ששת הימים. השקט הזה הושג בזכות הבנים; הפריחה ביישובי עוטף עזה, בזכות הבנים; הגידול המרשים באוכלוסייה שם, בזכות הבנים; החקלאים שחורשים את השדות, הילדים שמשחקים בחוץ ללא מורא, בזכות הבנים. כל זה מתאפשר בזכות הבנים, ואני אומר לכם, משפחות יקרות, במלוא הכאב, ובני גנץ, הרמטכ"ל שיושב כאן יודע זאת היטב, כי הדבר נכון גם אליו וגם למפקדי צה"ל.
 
כשאנו שולחים את צה"ל לפעולה, לבנו הולם בנו, ואם חלילה מישהו מחיילינו לא שב, לבי נסדק, לבנו נסדק. כך לב האומה. אנחנו מצווים לשמור ככל שניתן על חיי אדם, גם חיי חיילים. רק כשאין ברירה, עלינו לפעול לטובת הכלל מתוך אחריות לאומית. אנחנו ממשיכים לבצר את כוחנו, בהגנה ובהתקפה, ברכישת מיירטים ונשק מתקדם, ומודיעין וסייבר ובדרכים רבות אחרות.  
 
איננו משלימים עם פגיעה כלשהי בריבונותנו. לא בדרום, לא בצפון, לא בשום מקום. שקט ייענה בשקט, אבל מי שמניף את ידו עלינו נתקל בתגובה נחרצת ועוצמתית. אויבינו יודעים זאת. אויבינו ברצועת עזה יודעים זאת שבעתיים. 
 
משפחות יקרות, חייהם של 68 חיילים אהובים ועוד חמישה אזרחים אהובים, כולל ביניהם ילד בן 4, נגדעו במבצע, נכרתו באבחה חיים צעירים ויפים וכל כך מבטיחים. מצטרף אליהם נופל נוסף, חגי בן ארי.
 
המחויבות שלנו להחזיר הביתה את לוחמינו, אורון שאול והדר גולדין, שרירה וקיימת. לא נרפה מן המשימה הזאת עד שהיא תושלם בהצלחה. איננו מרפים מהמשימה הקדושה הזאת, לרבות בימים האחרונים. כך גם באשר לאברה מנגיסטו והישאם א-סייד, אזרחים ישראלים שמוחזקים ברצועת עזה ועל ידי אויב אכזר.
 
במעמד זה אני מבקש לאחל החלמה שלמה לכל פצועי המערכה. מי ייתן שלכל כאב ולכל פצע יימצא מזור. זה מרגש אותנו לראות, כפי שראינו כאן היום, לוחמים שלנו שנפצעו עומדים, מתפקדים. אנחנו מחבקים אתכם. ננצור את זכר גיבורינו, חללי צוק איתן, את עוז רוחם ודמותם הקורנת. פועלם יהיה צרוב בקורות האומה וגדולת מעשיהם תעבור מדור לדור.
 
יהיה זכרם הקדוש ברוך.

 

צילום: עדי ברוך