דברי ראש הממשלה נתניהו בוועידה השנתית של AIPAC בוושינגטון

בוקר טוב, איפא"ק, נפלא תמיד להיות פה.
 
אבל כפי שאמרתי לנשיא טראמפ אתמול, זה נפלא במיוחד להיות בבירת ארה"ב עכשיו, אחרי שהוא הכיר בירושלים כבירת ישראל.
 
תודה לך, הנשיא טראמפ, על החלטה היסטורית זאת. תודה לך על שהודעת על החלטה נוספת – להעביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים ביום העצמאות הקרוב.
 
והשגריר הראשון שיהיה לו הכבוד לעבוד מהשגרירות בירושלים הוא השגריר האמריקני הגדול, דייויד פרידמן.
דייויד, תודה על העבודה הנפלאה שאתה עושה. אתם יודעים מי עוד עושה עבודה יוצאת מן הכלל? שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר. תודה לך על העבודה הנפלאה שאתה עושה.
 
אני מבקש להודות למורט פרידמן, ליליאן פינקוס, הווארד קור ("הליבה הגרעינית" של איפא"ק), ולכולם באיפא"ק. אני רוצה להודות לכולכם על העבודה שאתם עושים למען חיזוק הברית המופלאה בין שתי מדינותינו. תודה.
 
אני מבקש להביע את הוקרתי לשרי ממשלת ישראל, נציגיה של ישראל כאן בארה"ב ובאו"ם, ראש עיריית ירושלים, חברי הקונגרס הרבים וראשי מדינות לשעבר הנמצאים כאן היום, בפרט אני מבקש לציין את חברי, ידיד גדול של ישראל, ראש ממשלת קנדה לשעבר סטיבן הארפר. סטיבן, קום בבקשה. סטיבן, אנו לעולם לא שוכחים את ידידינו, ואתה היית ונותרת ידיד יוצא מן הכלל.
 
ולבסוף, אני מבקש להודות ל-4,000 הסטודנטים שנמצאים כאן איתנו היום. 4,000 סטודנטים – תודה על שהברזתם משיעורים כדי להיות כאן. אם מישהו מכם צריך פתק, גשו אליי אח״כ. התור מתחיל בחוץ.
 
והנה מה שאני רואה. חשוך כאן, אבל אני רואה משהו – אני רואה שהקהל באולם הזה הולך ונעשה גדול יותר משנה לשנה. 18,000 משתתפים! אני רוצה לראות את כולכם ואני לא יכול. אני לא רוצה לעמוד מאחורי הפודיום הזה. מותר לי לרדת? לעזאזל עם זה, אני ראש הממשלה. טוב לראותכם. תודה. נפלא לראותכם.
 
היום אני רוצה לשאול אתכם, אתם זוכרים את הסרט הנפלא ההוא של קלינט איסטווד, ״הטוב, הרע והמכוער״? ובכן, אני רוצה לדבר על הטוב, הרע והיפהפה.
הטוב הוא כל הדברים הטובים שאנחנו עושים בישראל ושעוזרים להפוך את העולם למקום טוב יותר. הרע הוא הדברים הרעים שכוחות אפלים מנסים לעולל לישראל ולעולם. אני מדבר ספציפית על איראן.
את היפהפה אשאיר לסוף.
 
ראשית כל, החדשות הטובות. ישראל מעולם לא הייתה חזקה יותר מבחינה צבאית. עוצמתנו היא אדירה.
זהו מטוס קרב F-35, המתקדם ביותר בעולם. זהו טיל יירוט של כיפת ברזל, וישנן מערכות אחרות שאנו פיתחנו בעזרתה של אמריקה. תודה לך, אמריקה. תודה לכם, נשיאים אמריקנים אחד אחרי השני, תודה לך, הקונגרס האמריקני, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, תודה לכם, איפא"ק, על עזרתכם. אתם מדהימים. הצבא המדהים שלנו מגובה ע"י מודיעין מעולה, שאין לו אח ורע בעולם. יכולות מודיעיניות מדהימות. בשנים האחרונות, שירותי המודיעין המופלאים של ישראל סיכלו עשרות – עשרות – פיגועי טרור איכותיים ברחבי העולם בעשרות מדינות. מטוס כזה עלול היה להתפוצץ בשמיים אלמלא המודיעין הישראלי – מטוס שעשה את דרכו מאוסטרליה למפרץ הפרסי. אתם עולים על מטוסים כשאתם עוזבים את המקום הזה. אתם בטוחים יותר בזכות המודיעין הישראלי. הוא מגן לא רק על חייהם של ישראלים, אלא על חייהם של חפים מפשע בעולם כולו.
 
אנו יכולים לעשות את כל זה בזכות החיילים המדהימים של צבא הגנה לישראל, גברים ונשים, שחורים ולבנים, חילונים ודתיים, הומוסקסואלים והטרוסקסואלים, יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, צ'רקסים, הם באים מרקעים שונים, אבל הם מאוחדים במשימה משותפת – להגן על מדינת ישראל. הם שומרים על ביטחוננו. הם מסבים לנו גאווה.
 
אני יודע שישנם לא מעט גמלאים של צה"ל כאן, אז אני רוצה שתקומו. אני רוצה שתזכו להכרה. קומו בבקשה. 
 
החדשות הטובות לא נגמרות בצבא החזק של ישראל. הן ממשיכות בכלכלה החזקה של ישראל. זוהי כלכלה חזקה מאוד, ואנו חיזקנו אותה ע"י אימוץ עקרונות השוק החופשי שאפשרו לנו לשחרר את הגניוס שטבוע בעמנו ולתרגם אותו לחדשנות ויזמות. מתחוללת היום מהפכה. זה לא יכול היה לקרות בזמן טוב יותר. תסתכלו על עשר החברות המובילות ב-2006 – חמש חברות אנרגיה, וחברת IT  אחת, מייקרוסופט. כעבור עשור, ב-2016, הרף עין במונחים היסטוריים, זה התהפך לחלוטין – חמש חברות IT ורק חברת אנרגיה אחת. העושר האמיתי נמצא בחדשנות. אתם מכירים את החברות הללו, אפל, גוגל, מיקרוסופט, אמאזון, פייסבוק. נחשו מה? לכולם יש מרכזי מחקר גדולים בישראל. והם לא לבד. ישנם עוד מאות. יש לכך סיבה. משהו קורה. זה שינוי גדול, זהו השילוב שבין נתוני עתק, קישוריות ובינה מלאכותית. קלטתם את זה? אתם יודעים מה זה עושה? זה מחולל מהפכה בתעשיות הישנות ויוצר תעשיות חדשות לגמרי.
 
אז הנה תעשייה ישנה שישראל תמיד הצטיינה בה – חקלאות. תמיד היינו טובים בחקלאות. אבל עכשיו יש לנו חקלאות מדייקת. אתם יודעים מה זה? אתם רואים את המל"ט הזה בשמיים? הוא מחובר למאגר נתונים גדול וישנם חיישנים בשטח, ובשטח ישנה השקיה בטפטוף ודישון בטפטוף. וכעת אנחנו יכולים, באמצעות הטכנולוגיה הזאת, לכוון את המים שאנחנו נותנים, את הדשן שאנחנו נותנים ספציפית עד לרמת הצמח הבודד שזקוק לזה. זאת חקלאות מדייקת. זאת ישראל! זה לא ייאמן.
 
תמיד היינו טובים במים. אני רוצה שתראו כמה אנחנו טובים. אנו ממחזרים כמעט 90 אחוז ממי השופכין שלנו. המדינה שאחרינו ברשימה, עם פחות מ-20 אחוז, היא ספרד. אתם יכולים לראות מה ישראל עושה למים ולסביבה. אז אם לוקחים את שני הדברים הללו, חקלאות ומים, ואת הטכנולוגיות האחרות שאנו מיישמים בשני התחומים הללו, רואים שאנו יכולים לשנות את העולם, ואנחנו עושים את זה. שמעתי זה מכבר על אישה באפריקה שצריכה ללכת שמונה שעות ביום כדי להעניק מים לילדיה, ארבע שעות הלוך לבאר וארבע שעות חזור, ואז הגיעה חברה ישראלית ששיפרה אפילו את היכולות של משה. אתם זוכרים את משה? הוא הוציא מים מהסלע. הם מייצרים מים מאוויר! הם מביאים מים למיליוני בני אדם באפריקה. טכנולוגיה ישראלית!
 
ביקרתי לא מזמן בהודו, זה ידיד שלי, ראש הממשלה נרנדרה מודי, הוא ידיד גדול, וכאן אני מראה לו עגבניות שרי. זה בגוג'אראט שבהודו. זוהי טכנולוגיה ישראלית, ומה ששמעתי שם היה מופלא. חקלאים הגיעו מהאזור. ישנה שם חווה ניסיונית במקום שבו ישראל מעניקה ידע טכנולוגי לחקלאים הודים, 65% מאוכלוסיית הודו הם חקלאים, והחקלאים קמו אחד אחרי השני ואמרו: בזכות הטכנולוגיה הישראלית, הצלחנו להגדיל את היבולים שלנו ואת ההכנסה שלנו פי שלוש, פי ארבע, פי חמש. ישראל משנה את עולם, בהודו, באסיה, באפריקה, באמריקה הלטינית, בכל מקום!
 
אלה הן התעשיות הישנות. עכשיו ישנן תעשיות חדשות. ישראל מניעה את העולם, פשוטו כמשמעו. אני מדבר על רכבים אוטונומיים. ישראל היא מנהיגה עולמית ברכבים אוטונומיים. 500 חברות טק שצצו כמעט בין לילה, ואחת מהן, מובילאיי, נמכרה לא מזמן לאינטל תמורת סכום זעום של 15 מיליארד דולר. אבל הדבר המעניין הוא שאינטל אמרה להם: הנה המפתחות לשלושים החברות שלנו לרכבים אוטונומיים ברחבי העולם. אנחנו רוצים שאתם תנהלו אותן. הטכנולוגיה הישראלית מניעה את העולם!
 
ותעשייה אחת אחרונה, ישנן רבות אחרות, אבל אחת שכולכם מכירים, יש לכם חשבונות בנק? אתם לא רוצים שמישהו יפרוץ אליהם, נכון? או למכוניות שלכם או למטוסים שבהם אתם טסים. אתם זקוקים לביטחון סייבר. כולם זקוקים לסייבר. ישראל הפכה למנהיגה עולמית בביטחון סייבר. ראו את היקף ההשקעה במאות חברות הסטארט-אפ הישראליות בתחום הסייבר, חברות מדהימות. אבל הנה דבר נוסף שעליכם לדעת – אוכלוסיית ישראל מונה בין שמונה לתשעה מיליון, ואיזה אחוז זה מאוכלוסיית העולם? זה עשירית האחוז! אז כמה מההשקעה העולמית בביטחון סייבר מגיעה אלינו? השקעה פרטית בביטחון סייבר. אנחנו עשירית האחוז מאוכלוסיית העולם ואנחנו זוכים ל-20 אחוז מההשקעה העולמית הפרטית בסייבר!! זה פי 200 מגודלנו! לא פעמיים, לא פי עשר, לא פי מאה, אלא מאתיים. זה חזק מאוד.
 
וכאן הנקודות מתחברות. בזכות העובדה שיש לנו את היכולת המופלאה הזאת בביטחון ומודיעין ובזכות יכולותינו המדהימות בטכנולוגיה אזרחית שמאפשרות להעשיר את חייהם של אנשים ולהפוך אותם לבטוחים יותר ופוריים יותר, מדינות רבות משחרות לפתחה של ישראל כיוון שהן רוצות ליהנות מהיתרונות הללו.
 
וזה השינוי הגדול השלישי, והוא השגשוג ביחסיה הדיפלומטיים של ישראל ברחבי העולם. כאשר הצטרפתי לשירות החוץ לפני 105 שנה כמספר שתיים בשגרירות שלנו בוושינגטון, אני חושב שהיו לנו קשרים עם כ-80 או 90 מדינות. כעת המספר הוא 160, וישנן מעט מאוד מדינות שנותרו. אגב, מה אנחנו עושים עם גרינלנד? אנחנו חייבים לעשות משהו עם גרינלנד. בטוח יש להם צורך בלוויינים או משהו שאנחנו יכולים לעשות שם. אנחנו צובעים את העולם בכחול. אני ביקרתי באפריקה שלוש פעמים בשנה וחצי. הייתי באמריקה הלטינית. אתם מאמינים שבמהלך 70 שנות קיומה של ישראל, מעולם לא ביקר ראש ממשלה ישראלי באזורים שמדרום לטקסס? אני אוהב מאוד את טקסס, אבל ביקרנו בארגנטינה, קולומביה, מקסיקו, והם אמרו: תחזרו. אנחנו רוצים עוד. זה משתנה. כל המדינות האלה באות אלינו – הודו, סין, מונגוליה, קזחסטאן, כולן, אזרבייג'ן, מדינות מוסלמיות. פעם ראשונה שביקרתי באוסטרליה. מדהימה, אם כי רחוקה. אנחנו צובעים את העולם בכחול, ואתם יודעים מה? אתם זוכרים שאנשים דיברו על הבידוד של ישראל? בקרוב, המדינות שאין להן קשרים איתנו, הן אלה שיהיו מבודדות!
 
ישנם אלה שמדברים על החרמת ישראל, אנחנו נחרים אותם!
 
אז החדשות הטובות הן טובות מאוד וזה הולך ומשתפר. החדשות הרעות, ואלה הן החדשות הרעות, הן שדברים רעים הולכים ומחמירים, והם רעים מאוד. עלינו להתמודד עם האתגר הזה, ואני חושב ספציפית על מה עלינו לעשות בנושא איראן. הכוח שעומד מאחורי חלק גדול ממה שרע הוא המשטר הרדיקלי בטהראן. המסר שלי עבורכם היום הוא מאוד פשוט – חובה עלינו לעצור את איראן. ואנו נעצור את איראן!
 
כשנשאתי כאן דברים לאחרונה, התרעתי מפני הסכם גרעין שיהווה איום על הישרדותה של ישראל, ביטחון האזור ושלום העולם. התרעתי על כך שהמשטר בטהראן משקר שוב ושוב לקהילה הבינלאומית ושאין לבטוח בו. התרעתי על כך שההסכם מעניק לאיראן דרך סלולה לפיתוח ארסנל גרעיני בתוך קצת יותר מעשור. והתרעתי על כך שהסרת סנקציות מעל איראן לא תהפוך את המשטר האיראני למתון יותר או שוחר שלום אלא דווקא ליותר קיצוני ויותר תוקפני, הרבה יותר מסוכן.
 
וזה, גבירותי ורבותי, בדיוק מה שקרה.
הנה מה שאיראן עושה היום.
האפילה אופפת את אזורנו. איראן בונה אימפריה תוקפנית: איראן, עיראק, סוריה, לבנון, עזה, תימן. ויש עוד בדרך. כעת איראן חותרת להקים בסיסים צבאיים קבועים בסוריה, לבנות גשר קרקעי שיחבר את טהראן לטרטוס ולים התיכון, ובנוסף להעברת הצבא שלה, חיל האוויר והים שלה לסוריה כדי שיוכלו לתקוף את ישראל מקרוב יותר, היא פועלת לבנות מפעלים לייצור טילים מדויקים בסוריה ולבנון נגד ישראל.
 
אני לא אאפשר לזה לקרות. אנו לא נאפשר לזה לקרות. חובה עלינו לעצור את איראן, ואנו נעצור את איראן.
בשבוע שעבר קראנו את מגילת אסתר המספרת על הניסיון להשמיד את העם היהודי. הם נכשלו אז. הם ייכשלו היום. לעולם לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני. לא עכשיו, לא בעוד עשר, לעולם לא.
 
הנשיא טראמפ הבהיר שהממשל שלו לא ישלים עם התוקפנות האיראנית באזור. הוא הבהיר שגם הוא לעולם לא ישלים עם איראן גרעינית. זאת המדיניות הנכונה. אני מצדיע לנשיא טראמפ על כך. והנשיא גם הבהיר שאם הכשלים הפטאליים בהסכם הגרעין לא יתוקנו, הוא יפנה עורף להסכם וישיב את הסנקציות. ישראל תעמוד לצדה של אמריקה, וכמוה גם מדינות רבות אחרות באזור.
 
שעה שאנו מתמודדים עם תוקפנותה של איראן, עלינו לזכור תמיד את העם האיראני האמיץ. הוא סובל. התקוות שלהם, האומץ שלהם. נשים נכלאות על הסרת החיג'אבים שלהן. סטודנטים מעונים ונורים על כך שקראו לחופש. אנו ניצבים יחד עם אלה באיראן הניצבים למען חופש. אני מאמין שיבוא יום והעריצות האיומה הזאת תיעלם מן העולם, ואז הידידות ההיסטורית בין העם הישראלי והעם הפרסי שוב תפרח. היום יש לנו את המן. מחר יהיה לנו את כורש, ידידות ושלום.
 
ידידיי, שעה שאנו פועלים יחד כדי להתמודד עם הרע, ישנו גם פוטנציאל לקדם את הטוב שבאופן פרדוקסלי מגיע מהרע, כיוון שרוב מדינות האזור מבינות – והן מבינות היטב, האמינו לי – שישראל אינה אויבת שלהם, אלא בת ברית חיונית בהתמודדות עם אתגרים משותפים ובניצול ההזדמנויות המשותפות. הדבר נכון לגבי מצרים וירדן, שותפותיה לשלום של ישראל זה שנים רבות, אולם זה נכון גם לגבי מדינות ערביות רבות אחרות במזרח התיכון. ישראל נותרה מחויבת להשגת שלום עם כל שכניה, לרבות הפלסטינים. הנשיא טראמפ הבהיר שהוא עצמו מחויב לשלום. אני הבהרתי שאני מחויב לשלום. אנו מעריכים את המאמצים של הצוות היוצא מן הכלל של הנשיא טראמפ – ג'ארד קושנר, ג'ייסון גרינבלאט, והשגריר דייויד פרידמן. תודה לכולכם על עבודתכם הקשה למען השלום.
 
אולם על מנת להשיג שלום, הנשיא עבאס חייב לאמץ את השלום ולהפסיק לתמוך בטרור. הניפו את זרועותיכם גבוה אם אתם מסכימים איתי שהנשיא עבאס צריך להפסיק לשלם לטרוריסטים כדי שירצחו יהודים. אתם יודעים כמה הוא משלם? הוא משלם כ-350 מיליון דולר לטרוריסטים ומשפחותיהם מדי שנה. זה קצת פחות מעשרה אחוז מהתקציב הפלסטיני הכללי. זה מספר מדהים. הוא משלם לחכים עוואד. חכים עוואד הוא הטרוריסט שרצח את משפחת פוגל היפהפייה, אהוד ורות פוגל ושלושת ילדיהם, ביניהם התינוקת הדס בת השלושה חודשים. הוא משלם לרוצח הזה, שבמהלך שנות חייו יזכה ל-2 מיליון דולר.
 
יש לי מסר לנשיא עבאס – תפסיק לשלם לטרוריסטים! איזה מסר זה מעביר לילדים פלסטינים? המסר הוא: תרצחו יהודים ותתעשרו. אני מאמין שהנשיא עבאס צריך למצוא משהו טוב יותר לעשות עם הכסף! לבנות כבישים, בתי ספר, בתי חולים, מפעלים. תבנה חיים, אל תשלם על מוות. תשקיע בחיים, בשלום.
ישראל מקווה שאימוץ "חוק טיילור פורס" יבהיר לנשיא עבאס שלאמריקה יש אפס סובלנות לטרור.
 
גבירותי ורבותי,
דיברתי על הטוב והרע. יש הרבה משניהם. אבל אני מבקש לסיים עם כמה מילים על היפהפה – הברית היפהפייה בין ישראל וארה"ב של אמריקה, הברית היפהפייה שהביאה את כולכם כאן לוושינגטון, הברית היפהפייה שאתם עמלים יום ולילה כדי לחזק ולשפר.
 
ממה עשויה אותה ברית יפהפייה? היא עשויה מערכינו המשותפים. זה המעיין ממנו שואבת הברית הגדולה בין שתי מדינותינו. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לצאת מהאולם הזה, ללכת מרחק כמה רחובות מכאן ולבקר באותם מונומנטים קסומים. אתם יכולים ללמוד מהם את הכל על אותם ערכים. הם מופיעים בספר מסוים, ספר גדול, ספר טוב, ושמו התנ"ך. שם כתוב שכולנו נבראנו בצלם אלוהים, והמלים הללו העניקו השראה לג'פרסון כאשר הוא כתב בהכרזת העצמאות שכל בני האדם נולדו שווים. גם נשים, אגב. 
בימים האפלים ביותר של מלחמת האזרחים בארה"ב, נשיאכם הדגול, אברהם לינקולן, שאב השראה ממילותיו של מלכנו הדגול ביותר, דוד המלך. הוא אמר שפצעיה של אמריקה השסועה יחלימו ושמשפט האל הוא אמיתי וצודק, בדיוק כפי שמילותיו המרטיטות של הנביא עמוס הדהדו במילותיו של המטיף הגדול מרטין לותר קינג כאשר הוא ניצב בפני אנדרטת לינקולן ונשבע להמשיך במאבקו עד שהצדק יחלחל כמו מים והיושר כמו שטף עז.
 
הערכים הללו מהווים חלק בלתי נפרד מסיפורה של אמריקה. הם חלק בלתי נפרד מסיפורה של ישראל. היום, יחד, אנו כותבים פרק חדש בסיפורנו המשותף – סיפור של חירות, של צדק, של שלום ושל תקווה. ובגלל שאנו שואבים השראה מאותם אידיאלים ומאותם ערכים, הברית שנכרתה בין ארה"ב וישראל היא נצחית ובלתי מעורערת.
 
תודה לכם, איפא"ק. אלוהים יברך את ישראל. אלוהים יברך את אמריקה ואלוהים יברך את הברית בין ישראל וארה"ב.
צילום: עדי ברוך, תמונת ארכיון.