דברי רה"מ נתניהו בטקס הממלכתי לציון 68 שנה לשחרור העיר אילת

רה"מ בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו, השתתפו הערב בטקס לציון 68 שנה לשחרור העיר אילת והנפת דגל הדיו.
במעמד הטקס קיבל רה"מ נתניהו מראש העיר אילת את מפתח העיר, יצירת אומנות מקורית שעומדים מאחוריה בני נוער במצבי סיכון ואומנים שחברו יחדיו.

 

רה"מ נתניהו אמר באירוע את הדברים הבאים:

 

לפני הטקס הזה, כחלון, רעייתי ואני לפני שעה קלה ישבנו פה בבית קפה קרוב למים, ואני רוצה להגיד לכם איזו עיר נהדרת יש לכם. איזה אנשים נפלאים, כל כך חמים, כל כך ישירים, כל כך תומכים וכל כך גאים בעיר אילת. זה פשוט מחמם את הלב, ואני רוצה להגיד לכם שפגשנו הרבה אנשים מחוץ אילת, עם ישראל שמגיע לאילת. כולם אוהבים את אילת, אנחנו אוהבים את אילת ואנחנו גאים באילת ביום חגה.

 

אז הנה אתם רואים כאן את ההמחשה הנפלאה הזאת. וזה חלק מאלבום התמונות הלאומי שלנו, ושם שמור מקום של כבוד להנפת דגל הדיו כאן באילת, ממש במקום הזה. הלוחמים שלנו הגישו לנו במתנה את הנגב הדרומי, כולל את המפרץ המרהיב הזה. והיה פה דבר נוסף. כל מי שקורא את ספר הספרים יודע את זה. הייתה פה שרשרת שנקטעה, והיא חוברה מחדש. לפני 3,000 שנה המלך שלמה תקע יתד כאן באילת ובעֶצְיוֹן גֶבֶר, ואנחנו חזרנו לכאן.

עם ישראל חזר לאילת, אבל כשחזרנו, מה מצאנו כאן לפני 68 שנים? לא היה פה הרבה. היה פה הבית הקטן הזה, קומץ בקתות-חימר של משטרת אוּם רַשְרַש, ומסביב שממה מוחלטת. אני הגעתי לכאן כעשר שנים לאחר מכן, כילד בטיול. אני זוכר את זה. נסענו דרך הכביש של המכתשים, זה לא היה כביש, דרך לא דרך. בחלקים מהדרך לא היה בכלל כביש. והגענו בסוף כאן לשפת הים והיו פה אבנים, ושום דבר, כמעט שום דבר. ותראו מה קורה מסביב כאן. היה פה דבר אחד. הייתה פה רוח של חלוציות שלא נכנעה לאדמה הלוהטת ולאקלים הקשה. אני זוכר שהיו מאווררים בחלונות של מעט המבנים שהיו כאן. עם מה היו אז מאווררים? קש. שמו קש בחלונות והרטיבו אותו במים, והרוח הייתה מאווררת ומצננת ע"י אידוי המים. הייתה פה רוח של חלוציות, והייתה פה אותה רוח שהביאה צְמִיחָה יש מאין. אילת נחצבה מהרי גרניט, התפתחה צעד צעד, היא פורחת – והיא תפרח עוד יותר ויותר.

אילת משמשת כשער הדרומי של ישראל, וכמסד לטיפוח היחסים עם מדינות שכנות ויבשות אחרות. עיר תיירות, עיר מסחר, עיר של אוצרות טבע, עיר של אנרגיה, עיר של תעבורה, עיר של תעבורה עולמית. אני בעוד שבועיים נוסע לסין. אני הולך לדבר עם נשיא סין על אילת. אני מדבר אתו כי אילת היא הגשר בין אסיה לאירופה, ואילת תבורך בעוד הרבה תנועה וחיים, וזה החזון שלי.

החזון שלי לאילת אומר קודם כל שצריכה להיות נגישות. נגישות פנים לאומית, נגישות בינלאומית. אנחנו רוצים לקרב את אילת אל מרכז הארץ – ואת מרכז הארץ לאילת. לא יותר מדי, מאיר (יצחק הלוי, ראש העיר), אנחנו שומרים על הייחודיות של המרחק, אבל אנחנו רוצים גם לקצר את המרחק ולהגדיל את הבטיחות. בגלל זה אנחנו משקיעים כל הזמן בחידוש כביש הערבה, ואנחנו גם מתכננים את הרכבת. זה חזון החזונות. לא רק לחבר את אשדוד לאילת, את תל אביב לאילת. לחבר, כפי שאמרתי לכם, את אסיה לאירופה דרך אילת. זה פרויקט ענק שנבדק על כל היבטיו.

אני יודע גם שיש חשיבות גדולה מאוד שיהיה קשר רציף בין מרכז הארץ לאילת. גם קשר אווירי. יש לכם ראש עיר שקודח לי חורים בעניין הזה, אל תדאגו. הוא צודק. אנחנו נדאג לזה, זה חשוב. ואנחנו גם מקשרים בין נמל התעופה המרהיב, מי שעוד לא ראה את זה כדאי ללכת לשם לראות את נמל התעופה הכביר הזה שאנחנו בונים כאן בהשקעה של כמעט שני מיליארד ש"ח, לחבר את אילת לעולם. ויש לו גם, אני חייב להגיד לכם, משמעות אסטרטגית, ממש כך, למדינת ישראל. אני מאמין שהשדה הזה יתרום לקשרי התעופה שלנו ולפיתוח הכלכלה והתעסוקה באילת, בחבל אֶילוֹת.

אנחנו שוקדים כמובן על גיוון התעסוקה בעיר. ואני מאמין שבנוסף לתיירות, והתיירות זה דבר אדיר כי המקום הזה הוא נפלא, אנחנו צריכים לפתח גם את טכנולוגיות המחר, וזה טכנולוגיה של חקלאות ימית. בחקלאות ימית נזין את העולם בהמשך. משם בא החלבון של העתיד, והחלבון הזה יפותח גם כאן באילת, כולל פארק לתעשיות מזון מהים.

אנחנו רוצים כמובן להרחיב את האוכלוסייה של אילת. אנחנו עברנו את 60 האלף, ובחזוני, בחזוננו, אנחנו רוצים את אילת עם 120 אלף איש, ולכן אני בא עכשיו מאירוע מאוד מרגש, עם חבריי השרים משה כחלון ויואב גלנט. אירוע שבו חתמנו על הסכם-גג לבניית 17 אלף יחידות דיור חדשות, 6,000 חדרי מלון חדשים – זה 50% הגדלה - ומוקדי תיירות ושטחי מסחר. כל הצעירים שצעדו כאן, דור העתיד של אילת, העתיד שלכם הוא כאן באילת המתפתחת. אני מאמין שאין שילוב גדול יותר מהשקעה ממשלתית בתשתיות – עם יוזמה עסקית בסקטור הפרטי, ואלה מזניקים יחד את האזור.

אני רוצה, כמובן, לומר שיש תנאי יסוד לפני כל דבר אחר. אנחנו דיברנו קודם על כך, שר האוצר, שר הבינוי ואני, נזכרנו באתגר הגדול שהיה פה באילת. ואני אכן זוכר ביקורים, בביקור אחד במיוחד שהייתי פה, ואנשים אמרו לי 'הגבול פרוץ, אנחנו מאבדים את אילת. רה"מ עזור לנו, הצל אותה'. אני זוכר אמא אילתית שממש בכתה, הראתה לי את בתה ואמרה לי 'הצל אותה'. והשר גלנט סיפר כיצד כשהוא היה אלוף פיקוד הדרום הלכנו וראינו את הגבול הפרוץ – ואני קיבלתי החלטה לסגור את הגבול הזה. וההחלטה הזאת הבטיחה את העתיד של אילת, ואני אומר לכם, לא רק של אילת. ואנחנו עומדים בה.

בנינו את הגדר לאורך הגבול עם מצרים, לאורך למעלה מ-200 ק"מ, וכמובן שהגדר שיפרה בצורה דרמטית את מצב הביטחון. היא בלמה גם את שטף המסתננים מסיני והציבה סכר בפני קנאי האיסלאם הקיצוני.

אותו הדבר אנחנו דואגים גם בצד השני, אנחנו בונים גדר למען הסדר הטוב. גם כשיש לנו גבול של שלום, ויש לנו גבול של שלום עם ירדן וזה שלום יקר, אבל עדיין אנחנו דואגים לביטחון ואנחנו בונים עכשיו גדר לאורך עשרות קילומטרים עד שדה התעופה החדש.

וכמובן שאתגרי הביטחון תמיד לפנינו. אנחנו לא נרשה לאף גורם, אף גורם, להפר את השקט, וכל מי שפוגע בנו אנחנו פוגעים בו. אין טפטופי חינם, אין דבר כזה. אבל אני מאמין שמתפתחות כאן הזדמנויות חדשות, ואני רואה את זה ביחס למדינות האזור, כולל שכנתנו ירדן. שיתוף הפעולה שלנו עם מדינות וגורמים במזרח התיכון הולך ומתחזק, ומהבחינה הזאת נמל אילת הוא ערוץ קשר חשוב לים האדום ולאוקיאנוס ההודי ולמדינות האזור. ואני חושב שהוא ישמש, וכבר משמש, גשר של אחווה ושגשוג בינינו לבין שכנינו וכן בינינו לבין אסיה ואפריקה.

אנחנו גם מפעילים מאמץ גדול במיזם תעלת הימים, שגם אותו אנחנו מקדמים. הפרויקט הזה יזרים מים לים המלח מים סוף, יציל את ים המלח, ימנע את התייבשותו, יקל על החקלאים והמתיישבים בערבה, ויהיה עוגן מרכזי נוסף ביחסי ישראל, ירדן והרשות הפלשתינית.

אני מאמין ידידיי, שאנחנו נשלים בקרוב את התכנית האסטרטגית לפיתוח אילת. אנחנו דיברנו על זה היום בישיבת השרים. אמרתי, יש צוות שרים, אז שלושה מהם, ראש הממשלה ושניים מהשרים נמצאים פה היום. אני מתכוון להביא הנה את כל שרי ממשלת ישראל כדי שכל אחד מהם וכל אחת מהן יתרמו את חלקם ואת החלק של משרדם כדי לפתח את אילת. אילת תבסס את מעמדה כפנינה בכתר הדרום של ישראל, והנכס הכי גדול של אילת זה מה שפגשנו רעייתי ואני לפני שעה קלה. הנכס הגדול ביותר של אילת זה אתם, תושבי אילת. אתם, מבוגרים וצעירים והרבה מאוד בזכות החיבור והמסירות שלכם למקום, בזכותכם, אילת היא מקום נפלא, נווה מדבר, שער הדרום, שער העתיד.

בשם כל תושבי ישראל, אני מברך אתכם ביום חגכם. הַמשיכו להצליח ולעלות מעלה – בתנופה, בעוצמה, בגאווה. חג שמח לאילת.