ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו באפריקה

בטקס לציון 40 שנה למבצע אנטבה באוגנדה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו את הדברים הבאים:

תודה לך אדוני הנשיא על ההזמנה הנדיבה שלך, ידידותך הנפלאה באירוח הטקס הזה. ברשותך אדוני ארצה להגיד מספר מילים בעברית לעמי בבית, אך גם לחיילים והמפקדים שנמצאים כאן עמנו, רבים מהם השתתפו במשימת החילוץ ההיסטורית.

אני נרגש לעמוד כאן כראש ממשלת ישראל, במקום הזה שהביא גאווה אין קץ ללוחמינו, לצה"ל, לעמנו. אני נרגש לעמוד כאן במקום שבו שחררו חיילי צה"ל את החטופים בלבה של אפריקה, אלפי קילומטרים מישראל, עם מפקדים ולוחמים שהשתתפו במבצע. אני נרגש לעמוד כאן עם קרוביהם של ז'אן ז'אק מימוני, אידה בורוכוביץ', פסקו כהן ודורה בלוך זיכרונם לברכה, שקיפחו את חייהם באנטבה. אני נרגש לעמוד במקום הזה, ממש במקום הזה, בו נפל אחי יוני, מפקד סיירת מטכ"ל, שעה שהסתער בראש חייליו כדי לשחרר את החטופים שהוחזקו כאן.

כאן, במקום שבו עמד הטרמינל הישן, הוחזקו בשבי בני עמנו כבני ערובה בידי מחבלים אכזריים, ולכאן הגיעו לוחמינו כדי לחלצם במבצע מזהיר שמעטים כמוהו בהיסטוריה. אנטבה תמיד נמצאת איתי, במחשבותיי, בתודעתי, ועמוק בלבי.

חטיפת מטוס "אייר פראנס" לאנטבה נגעה בעצב חשוף של עם ישראל. שלושים ואחת שנים לאחר השואה, שוב בוצעה סלקציה בין יהודים ולא-יהודים על ידי מבקשי נפשנו. המחבלים שילחו לחופש בני לאומים אחרים, ואילו את היהודים דנו לאימת מוות.

המודיעין החיוני שהגיע מאנשי המוסד, ונחישותם של המפקדים, הלוחמים והטייסים הם שהכריעו את הכף בממשלת ישראל לטובת הפעולה. כל אחד מכם, הלוחמים והטייסים שטסו לאנטבה, אלה שנמצאים כאן ואלה שאינם כאן, אנשי חיל האוויר, סיירת מטכ"ל, הצנחנים, גולני וחיל הרפואה, כל אחד מהם טס הנה מבלי לדעת אם יחזור או לא. באתם לחלץ, אבל ידעתם שבמקרה שתהיה תקלה - לא יהיה מי שיחלץ אתכם. ולמרות זאת, כל אחד מכם נלחם על מקומו במטוס, כי הבנתם את גודל השעה ואת גודל המשימה.

ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל, ראוי להערכה עמוקה על המנהיגות שגילה כשקיבל את ההחלטה הגורלית על היציאה למבצע. שותפים בכירים לאישור המבצע ולהוצאתו לפועל היו שר הביטחון שמעון פרס, הרמטכ"ל מוטה גור, מפקד חיל האוויר בני פלד, קצין חי"ר וצנחנים ראשי דן שומרון, שהיה מפקד המבצע, מפקד הצנחנים מתן וילנאי, מפקד גולני אורי שגיא, ומפקד סיירת מטכ"ל, אחי יוני.

על סיירת מטכ"ל, על קציניה וחייליה, הוטלה המשימה להרוג את המחבלים, להתגבר על חייליו של אידי אמין, להשבית את המיגים ולשחרר את החטופים. בתוך פחות משעה שוב היו לוחמינו במטוסים, אבל הפעם עם החטופים בדרך הביתה.

אני מבקש לחלוק כבוד לקברניט המטוס החטוף, מישל בקוס, בצרפת. הוא ואנשי צוותו נשארו במחיצת בני הערובה מתוך רגש מופתי של אחריות.

למשפחות החטופים, שיקיריהם נהרגו במהלך הפעולה ומיד לאחריה, המחיר היה נורא. כך גם למשפחתי ולי. בנופלו של יוני חרב עולמנו. אין כמעט יום שבו איני חושב מה היה קורה אילו. אילו לא הייתי מסרב למפקד היחידה, עוזי יאירי ז"ל, שביקש ממני לצאת לקורס קצינים; אילו לא הייתי מתייעץ באותה שבת עם אחי הבכור שחזר מאוניברסיטת הרווארד ואמר לי: "מה הבעיה? תגיד לעוזי יאירי שאני אלך במקומך". ואז אולי יוני לא היה בא ליחידה, ואז אולי הוא לא היה נופל כאן באנטבה. הרי ממילא זמן קצר לאחר בואו של יוני ליחידה יצאתי גם אני לקורס קצינים, ושירתנו יחד כמפקדים בסיירת מטכ"ל.

השכול הכה בנו, במשפחתי ובמשפחות החטופים, והוא מכה במשפחות רבות בישראל בימים אלה באכזריות רבה. ובכל זאת, כוח החיים סוחף אותנו קדימה, והוא מביא אותנו גם לימים של תקווה ושמחה. אבל תמיד נשארות הצלקות, והן אינן רק של השכול. זה 40 שנה לוחם הצנחנים סורין הרשקו נושא יום יום את תוצאות פציעתו הקשה. סורין אמר לא פעם שאילו היה נדרש לכך שוב, גם ביודעו את המחיר, לא היה מהסס לרגע. סורין הרשקו מייצג את הטוב, היפה והאציל שבעמנו.

באנטבה הצדק גבר על הרשע, ובגלל סיבה פשוטה זו המבצע זכה לאהדת העולם ולתהילת עולם. מבצע יונתן באנטבה הפך לסמל של עמידה איתנה מול הטרור. הוא קבע את הכלל שכשיודעים את מיקומם של בני הערובה - פועלים לחלצם. הוא זקף את קומתה של ישראל בין האומות והכה מכה ניצחת את הטרור. המערכה נגד הטרור נמשכת גם היום. הטרור מאיים על כל מדינה ועל כל יבשת, ועלינו לעמוד מולו ברוח אחת, בחזית אחת, ברוח אנטבה - רק כך נכריע אותו.

לוחמי אנטבה היקרים, זכיתם ליטול חלק במבצע שיישאר חרוט לאורך דורות בהיסטוריה של עמנו, ושנצרב בלבו של כל אדם שוחר חופש. ממשיכי דרככם, חיילי צה"ל מאותן יחידות שהשתתפו במבצע, נמצאים כאן היום. כראש ממשלה אני אומר לכם שהם נושאים את אותה הרוח במבצעים גלויים ועלומים, קרובים לבית ורחוקים ממנו.

בשם עם ישראל ובשם מדינת ישראל אני מצדיע לכולכם.

(מעבר לשפה האנגלית)

הנשיא מוסווני, ברצוני להודות לך גם על אירוח המנהיגים האפריקאים האחרים שהגיעו ברוב אדיבותם להיפגש עמי. הפסגה ההיסטורית שתיערך מאוחר יותר היום בין מנהיגי שבע מדינות אפריקאיות וישראל מהווה עדות לשינויים הדרמטיים שמתרחשים ביחסים בין ישראל לאפריקה.

אפריקה היא יבשת שנמצאת בעלייה. ישראל מצפה להדק את הקשרים עם כל המדינות שלה. מנהיגים אפריקאים רבים מבקרים בישראל ואני גאה להיות ראש הממשלה הישראלי הראשון מזה שנים, מזה יותר מעשרים שנה, שמגיע לבקר באפריקה שמדרום לסהרה.

לאחר עשורים רבים, אני יכול להגיד חד משמעית – ישראל חוזרת לאפריקה ואפריקה חוזרת לישראל. כל העמים שלנו יפיקו תועלת רבה מהשותפות המתחזקת שלנו.

גבירותיי ורבותיי, זהו יום מרגש מאוד עבורי. לפני 40 שנה בדיוק, חיילים ישראלים הוציאו לפועל את המשימה ההיסטורית באנטבה וכעת יש לי הזכות לשוב לכאן כראש ממשלת ישראל עם חלק מאותם חיילים אמיצים וחלק מהטייסים האמיצים האלה שהטיסו אותם לכאן.

לפני 40 שנה, הם נחתו באישון לילה במדינה שהונהגה על ידי דיקטטור אכזרי שסיפק מקלט למחבלים. היום נחתנו לאור יום במדינה ידידותית שמונהגת על ידי נשיא שנלחם במחבלים.

התכנסנו כאן לציין אירוע שנתן השראה לעולם ורומם את מצב רוחם של בני עמי. באנטבה, טרור בינלאומי ספג תבוסה כואבת. משימת החילוץ הוכיחה שהטוב יכול לנצח את הרשע, שהתקווה יכולה להביס את הפחד.

היום, הטרור האכזרי שוב סוחף את העולם. עלינו להכיר בכך שלא ניתן לעשות הפרדות במלחמה נגדו. כשטרור מצליח במקום אחד, הוא מתפשט למקומות נוספים. וכשטרור מובס במקום כלשהו, הוא נחלש בכל מקום.

זוהי הסיבה שהאירוע באנטבה היה יותר מניצחון ישראלי. זה היה ניצחון של כל האנושות במאבק נגד אלה שמאיימים על התרבות המשותפת שלנו.

הפשיטה על אנטבה הייתה קו פרשת מים בחיי העם שלי. במשך מאות שנים, כבוד הנשיא, היינו ללא מדינה וחסרי יכולת להגן על עצמנו. אף אחד לא בא להצלתנו. נרצחנו במיליונים. הקמתה של ישראל שינתה את כל זה. פעם אחר פעם, ישראל הגנה על עצמה בהצלחה נגד אויבים שמחויבים להשמדתנו.

אבל אולי היה זה באנטבה שבה השינוי היסודי הזה נראה באופן המשמעותי ביותר על ידי עולם. ב-4 ביולי, 1976, ישראל השיקה את משימת החילוץ הנועזת ביותר בכל הזמנים כדי להציל את בני עמה השבויים בלבה של אפריקה. לא היינו חסרי אונים יותר. נעשה את כל הנדרש כדי להגן על האומה שלנו ולחלץ את עמנו. 

אותו לילה, לפני 40 שנה, שינה גם את מסלול חיי ואת חייהם של אלה שקרוביהם נהרגו כאן; ז'אן ז'אק מימוני, פסקו כהן, אידה בורוכוביץ' ודורה בלוך.

אחי האהוב יוני, שעמד בראש הכוח שהסתער על הטרמינל הישן התגבר על המחבלים ושחרר את בני הערובה, היה החייל היחידי שנהרג.

למדתי מאחי ומאחרים ששני דברים נדרשים מעל לכל כדי לנצח טרור – בהירות ואומץ. בהירות כדי להבחין בין טוב לרע ואומץ כדי להתעמת עם הרע. בהירות היא הידיעה ששום דבר לא מצדיק טרור. שום דבר לא מצדיק רצח מכוון של חפים מפשע, השחיטה השיטתית של אזרחים. עלינו לגנות את כל פעולות הטרור בין אם הן מתרחשות בפריז, בריסל, באורלנדו, בסן ברנרדינו, בתוניס, בניירובי, בחברון או בנתניה. לצד הבהירות, אומץ היא התכונה החיונית השנייה שנדרשת כדי להילחם במחבלים ובנותני החסות שלהם כדי להגן על הערכים והחיים שלנו.

היום, במקום זה בו אנשים חופשיים הנחילו תבוסה כואבת לכוחות הטרור, אנו וכל המדינות הנאורות צריכים להקדיש את עצמנו שוב לרוח אנטבה. רוח של תעוזה ונחישות, רוח של אומץ וגבורה, רוח שהיא נחושה כמו תמיד להביס את הטרור ולהבטיח את העתיד המשותף שלנו.

תודה לכם. תודה לכולכם.

 

===========================================================================

לאחר מכן קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו באוגנדה פגישת פסגה היסטורית עם 7 ראשי מדינות מאפריקה: יוורי קגוטה מוסווני (נשיא אוגנדה), היילמריאם דסלן (רה"מ אתיופיה), אוהורו קניאטה (נשיא קניה), פול קגאמה (נשיא רואנדה), סאלווה קיר מאיארדיט (נשיא דרום סודאן), אדגר לונגו (נשיא זמביה) ואוגוסטין מהיגה (שר החוץ ושיתוף הפעולה במזרח אפריקה של הרפובליקה המאוחדת של טנזניה).


רה"מ דיבר עם ראשי המדינות על חיזוק היחסים בין המדינות ועל שיתוף פעולה אזורי ובינלאומי בכל התחומים, לרבות הגנת סייבר ואיסוף מידע, קידום טכנולוגיות חדשות ופיתוח.


רה"מ נתניהו: "פגישת פסגה זו תהיה אבן דרך לקראת המשך חיזוק היחסים של ישראל עם מדינות אלו ועם מדינות רבות נוספות באפריקה. יחד נפתח את המדינות שלנו ונקדם אותן אל העתיד. ישראל חוזרת לאפריקה - ואפריקה חוזרת לישראל!"

 

=============================================================================

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את יומו השני בביקורו באפריקה, בניירובי בירת קניה בהנחת זר על קברו של מייסד קניה ג'ומו קנייתה, אביו של הנשיא המכהן.

לאחר מכן התקבל רה"מ נתניהו בטקס רשמי בארמון הנשיאות בניירובי שכלל סקירת משמר כבוד, תזמורת צבאית שניגנה את ההמנונים ותותחים שירו מטחי כבוד.

לאחר מכן נועדו שני המנהיגים שעה ארוכה בארבע עיניים.

בהמשך התקיימה ישיבת עבודה מורחבת כאשר מהצד הקנייתי השתתפו שרת החוץ, שרים נוספים ופקידים בכירים.
הישיבה עסקה בסוגיות מדיניות בין שתי המדינות, ובחיזוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי הביטחון ומודיעין, סייבר, אנרגיה חקלאות ומסחר.

במסיבת העיתונאים אמר הנשיא קנייתה כי יפעל יחד עם הנשיאים עמם נפגש אמש רהמ נתניהו, לקבל את ישראל כמשקיפה בארגון מדינות אפריקה.

 

=============================================================================

רה"מ בנימין נתניהו אמר במסיבת עיתונאים עם נשיא קניה:

״שמענו כאן דבר מאוד חשוב מנשיא קניה, שאומר בצורה הכי ברורה שהוא וחבריו, עמם נפגשתי אתמול, יפעלו להחזיר את ישראל למעמד של משקיף בארגון אחדות אפריקה.

יש לזה משמעות מאוד גדולה מבחינתנו. אפריקה היא יבשת עם חמישים וארבע מדינות.

האפשרות לשנות את הכיוון שלהן והיחס שלהן לישראל היא שינוי אסטרטגי במעמדה הבינלאומי של ישראל.

זה מתחיל במקום אחד, המאמץ הזה, שהנשיא הגדיר אותו, להביא את ישראל למעמד של משקיף, observer, בארגון אחדות אפריקה.

אני חושב שזה דבר בעל משמעות.

יש לזה תהודה כבר עכשיו באפריקה, אבל אני חושב שתהיה לזה תהודה גדולה מאוד בהמשך ביחסיה הבינלאומיים של ישראל, 
בניסיון שלנו להביא בעצם למספר גדול מאוד של מדינות שתומכות במדינת ישראל.״

עוד אמר רה"מ נתניהו:
"היו לנו יחסים מתמידים במשך עשורים רבים, שהחלו עם אביך המנוח שביקרתי את קברו היום בטקס מרגש מאוד.

אנחנו מכירים את התכונות שלו בתור איש חזון, מנהיג, מייסד של קניה המודרנית, ואנחנו גם זוכרים את הסיוע של קניה במשימת החילוץ באנטבה.

הטייסים שלנו נחתו כאן לאחר מכן ובמבט לאחור, אנחנו יודעים שזו לא רק פעולה שנועדה להציל בני ערובה ישראלים חפים מפשע אלא פעולה שהנחילה תבוסה כואבת לטרור הבינלאומי באותו זמן. ועדיין, אנחנו מתעסקים בעלייה מחודשת של צורה חדשה של טרור שמאיימת על כל המדינות שלנו. עלינו לאחד כוחות בזה ושוחחנו על כך ארוכות. אני חושב שאנחנו רואים עין בעין את אופי הבעיה הזו ואני חושב שאפריקה וישראל לחלוטין רואות עין בעין עניין זה. לכן, אני מברך את דבריך בנוגע לעזרה להשיב לנו את מעמדנו כמדינה משקיפה באיחוד האפריקאי. זוהי מטרה ממשית וזה עולה בקנה אחד עם רצוננו להתאחד עם מדינות אפריקה, ליצור שותפות חדשה לביטחון ופיתוח.

שותפות זו היא טבעית כל כך כאן בקניה כיוון שישראל וקניה הן שותפות טבעיות. אנחנו עומדים בפני אתגרים משותפים. הראשון שבהם, כפי שציינתי, הוא טרור. כולנו זוכרים את הטבח האיום בקניון "ווסטגייט" ובאוניברסיטת גאריסה. גברים, נשים, ילדים חפים מפשע ניצודו על ידי מרצחים צמאי דם. באופן טראגי, אנחנו בישראל גם חווינו מתקפות דומות על אדמתנו נגד האזרחים שלנו. אני חייב לומר, המחבלים רואים בכולנו אויב אחד וזו הסיבה שעלינו להישאר מאוחדים במלחמה המשותפת שלנו. אנחנו מאוחדים.

אני יודע שעבודה משותפת תעזור לנו להביס את נגע הטרור הזה אפילו מהר יותר. כשאני אומר עבודה משותפת הכוונה היא לקניה, ישראל ומדינות אפריקניות אחרות שיש להן רצון דומה להביס את הקיצוניות הזו שמאיימת על כל החברות שלנו.

לצד האתגרים המשותפים האלה, ישראל וקניה חולקות הזדמנויות משותפות: בטכנולוגיה, מים, חקלאות, סייבר ורבים אחרים.

אתם יודעים, ישראל היא מדינה קטנה. היא נוסדה ללא משאבים טבעיים. משאב הטבע היחידי שהיה לנו היה השכל והלב שלנו ולמדנו לעשות הרבה, לעשות יותר עם פחות. יש לנו פחות מים טבעיים היום, באופן משמעותי פחות מים משהיו לנו עם הקמתה של ישראל, אבל האוכלוסייה שלנו צמחה פי עשרה והתמ"ג שלנו צמח פי ארבעים. אבל אין לנו מחסור במים, יש לנו עודף מים. הכל מכיוון שאנחנו משתמשים בטכנולוגיה, אנחנו עושים יותר עם פחות. אותו הדבר נכון לגבי חקלאות, אנרגיה ותחומים רבים אחרים. אנחנו יותר משמחים לשתף עמכם פעולה, כיוון שאנחנו מאמינים שיש לכם פוטנציאל דומה. אנחנו מאמינים שאפריקה היא יבשת שנמצאת בעליה והגל העולה יעזור לכולם. גל עולה מעלה את כל הספינות - כולנו נרוויח מעבודה משותפת. אזרחי קניה שמקשיבים לזה צריכים לדעת שהתוצאה המעשית של שתוף הפעולה יכולה להיות שגשוג וביטחון רב יותר עבור כל אחד ואחת מהם.

זה משהו שלא יכול היה לקרות ללא המנהיגות שלך, הנשיא קניאטה, וללא הידידות שלך. אני רוצה להודות לך על שתיהן. תודה לך ידידי."

===============================================================

לאחר מכן השתתף ראש הממשלה בנימין נתניהו בפורום כלכלי מיוחד ישראל-קניה בו השתתפה המשלחת הכלכלית שהצטרפה לנסיעת ראש הממשלה יחד עם משלחת אנשי עסקים קנייתים המגיעים מלמעלה מ-150 חברות ואמר את הדברים הבאים: 

"בואו והשקיעו בקניה. יש לנו אינטרס אסטרטגי, יש לנו אינטרס לאומי ובינלאומי, אבל לא הייתי מבקש מכם לעשות את זה לולא חשבתי שאתם תרוויחו, כיוון שההזדמנות כאן היא קודם כל אנשים מוכשרים, שלל אפשרויות וממשלה ונשיא שרוצים אתכם כאן ומוכנים לעשות רבות כדי להביא אתכם לכאן.

אנחנו הלכנו רחוק כדי להביא אתכם הנה. אתם הגעתם לכאן. הגיעו והשקיעו בקניה.

ההזדמנויות לדעתי הן גדולות. אני חושב שישנה נקודת מפנה, נקודה מסוימת בה הכלכלה יכולה להמריא. אתם יכולים להיות חלק מזה, להיות השמרים שבעוגה הזו. ואני חושב שכשתהיה לכם את התמיכה של הממשלות שלנו יחד, נוכל לעזור לכם ואני חושב שמה שהנשיא קניאטה אמר עכשיו הוא קריטי. אנחנו יכולים לעזור בהפחתת חלק מהסיכונים. איננו יכולים להעלים אותם לגמרי. הרי כשקמים בבוקר כבר לוקחים סיכון, כמו כשחוצים את הרחוב, אבל תחצו את הרחוב – אנחנו נעזור לכם לחצות את הרחוב. אנחנו יכולים לעשות את זה. עליכם להכיר בכך שישנן הזדמנויות הן מול ממשלת קניה והן מול חברות פרטיות כאן, וזה כולל ביטחון.

הביטחון משמעותו שאתם יכולים לפעול מול ממשלת קניה עם תמיכה מצדנו, אבל אתם יכולים לפעול גם מול חברות פרטיות, חברות ביטחוניות שיהיו להן את הקשרים האלה עם ממשלת קניה ואת המשימות והצרכים המגוונים שיש כאן.

אני לא רוצה להקדיש את כל הדיון הזה לביטחון. אני מאמין שזה צורך בלתי רגיל. ישראל חזקה מאוד בתקשורת, כפי שאתם יכולים לראות. היא טובה מאוד בכל מה שאתם רוצים, מייצור מוצרי חלב לניהול מים, לסיורי גבול, ללוויינים, לסייבר וחזרה לכל הדברים האחרים.

אולם אנחנו להוטים לחלוק את הטכנולוגיה הזו עמכם, ואני אומר כעת למושלים המקומיים, זה חשוב מאוד, יש לנו ניסיון עם מדינות אחרות, קחו מדינה קטנה – סין. אנחנו פועלים בסין גם על בסיס ממשלה מול ממשלה אבל גם עם חברות וגם עם מושלים. מושלים אחדים מכירים בפוטנציאל שבשיתוף פעולה עם ישראל יותר מאחרים. הם עשו רבות והם הפיקו מכך רבות. העם שלהם הפיק רבות מכך."

==============================================================

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נוצרים אוהבי ישראל בניירובי, קניה ואמר את הדברים הבאים:
"אני שמח שיש לי הזדמנות והכבוד להגיע לאפריקה לפגוש אתכם.

אנו מעריכים את הידידות הזו ואנו מעמיקים אותה לתוך יבשת אפריקה. אתמול הייתה לי פגישה נהדרת באוגנדה באירוח נשיא אוגנדה, וששה מנהיגים אפריקנים נוספים ובכלל זה הנשיא קניאטה. שבעה מנהיגים משבע מדינות אפריקניות שמדברים על דרכים להרחיב את הקשרים של ישראל עם המדינות שלהם אבל גם עם יתר מדינות אפריקה.
ישראל חוזרת לאפריקה. אפריקה חוזרת לישראל.
ואני מאמין שזה חשוב לכל האפריקאים, לכל האפריקאים, נוצרים, מוסלמים, לכל

אנחנו מייצרים מים. יש לנו ירידה משמעותית במי גשמים מאז הקמתה של ישראל המודרנית. והאוכלוסייה שלנו צמחה פי עשרה והתמ"ג לנפש גדל פי ארבעים. הייתה אמורה להיות לנו בעיית מים גדולה. אבל אין לנו. יש לנו עודף במים. יש לנו עודף במים כיוון שפיתחנו כושר המצאה להתגבר על זה.
ואנחנו להוטים לחלוק את כל זה עם ידידנו האפריקנים. זו חשיבות הפגישה הזו. הייתה לי פגישה יוצאת מהכלל היום ותהיה לנו ארוחת ערב המשכית הערב עם הנשיא קניאטה, שהוא ידיד אמת. אנחנו מתכוונים להמשיך להרחיב את הקשרים האלה כאן ובמדינות האחרות. אבל בלב העניין, הקשר עם האנשים הוא רעיון מבוסס מאוד, זה הרעיון הנכון וזו הסיבה שאני מצפה לכם בירושלים."

====================================================================


הביקור ההיסטורי באפריקה נמשך עת נחתו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו בקיגאלי, בירת רואנדה. את פניהם קיבלו בשדה התעופה הנשיא פול קגאמה ורעייתו, בטקס רשמי יחד עם משמר כבוד ונגינת ההמנונים. 
משם יצאו ראש הממשלה ורעייתו יחד עם נשיא רואנדה ורעייתו לאתר הזיכרון לרצח העם שהתרחש בשנת 1994 ובהיכל הילד.
ראש הממשלה חתם בספר האורחים והניח זר.
מאתר הזיכרון המשיכו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רואנדה לפגישה ממושכת בארבע עיניים בבית הנשיא.
רה"מ נתניהו אמר את הדברים הבאים:
״זה כבוד עבורי להיות במדינה היפה שלך. אתה ביקרת בישראל מספר פעמים וכעת יש לי הכבוד לבקר ברואנדה. ציפיתי לכך זה זמן רב. היו לנו דיונים מצוינים, ישירים מאוד, בנוגע לשיתוף פעולה בחקלאות, מים, תחבורה, תיירות כמובן וחילופים בתחום החינוך, כל מה שאפשר לחשוב עליו, וגם סוגיות שאני חושב שהן חשובות לביטחון המדינות שלנו.
התרשמתי מאוד מרואנדה. זו מדינה תוססת. זו מדינה נחושה והשגתם דברים נפלאים. והישגים האלה אפילו מרשימים יותר בהתחשב בזוועות שהיה עליכם לעבור.
אנחנו הלכנו הבוקר לאתר זיכרון בלתי רגיל. מרגש בצורה בלתי רגילה, מטלטל אפילו, לראות את תמונות הילדים, לעיתים תינוקות. סיפורי החיים הקצרים שלהם הוצגו לפנינו. משפחות שנהרגו על ידי שכנים, נהרגו על ידי אנשים שגרו לידם כל חייהם. ויש זיכרונות רודפים של הטרגדיה שלכם עם הטרגדיה שלנו.
העם שלי מכיר את הכאב של רצח עם גם כן. וזהו קשר מיוחד שאף אחד מעמנו לא היה מעדיף שיהיה. אולם, שני העמים שרדנו למרות הכאב ולמרות הזוועות. שרדנו. מעולם לא איבדנו תקווה ואתם מעולם לא איבדתם תקווה.
היום, ישראל ורואנדה הן מדינות מצליחות ודגם לקדמה.
שני העמים שלנו למדו, לדעתי, לקח חשוב מהעבר הטראגי שלנו. הסתה להשמדה המונית קודמת לרצח עם. למילים יש משמעות. יש להן את הכוח להרוג. ומילים משודרות, בין אם ברדיו או באמצעים אחרים, יש להן את הכוח להרוג אף יותר. ברואנדה, שידור הרדיו עשה דה-הומניזציה לאנשים הרבה לפני שהם נשחטו. אתם ביקשתם שהשידורים הללו יפסקו כחלק מהמאבק שלכם ברצח עם. אבל לא הצלחתם.
הנאצים החלו לעשות דה-הומניזציה ליהודים הרבה לפני שהם התחילו לרצוח מיליונים מעמנו. אז היום כשאנו רואים מנהיגים בעזה קוראים לרצח של כל יהודי ברחבי העולם, מוטלת על כולנו החובה להשמיע קול.״

========================================================================

ביום הרביעי של הביקור נפגש רה"מ נתניהו באדיס אבבה עם ראש ממשלת אתיופיה היילמריאם דסלן, איתו שוחח על חיזוק שיתוף הפעולה בין המדינות בתחומים שונים וביניהם מים, חקלאות, תיירות וחינוך.
רה"מ נתניהו: "חתמנו בינינו על הסכמים בתחומי המדע, הטכנולוגיה והתיירות. אני גאה מאוד להיות ראש הממשלה הישראלי הראשון שמבקר באתיופיה מזה עשרות שנים ואני שמח על חיזוק היחסים בינינו, כחלק מהידוק היחסים בין ישראל לבין מדינות אפריקה, כפי שבא לידי ביטוי בביקור היסטורי זה.
הקשר בין ישראל לאתיופיה נשען קודם כל על התרומה הגדולה של יהודי אתיופיה שעלו ארצה. הם חלק בלתי נפרד מחיזוק הקשרים בין ישראל לאתיופיה. שוחחתי היום עם ראש הממשלה דסלן על סוגיית שחרורו של אברה מנגיסטו וביקשתי את סיועו בעניין. כמו כן חזרתי על התחייבותי להעלות ארצה את בני העדה שנמצאים באתיופיה, התחייבות שתתבצע בתקציב הקרוב."

לאחר מכן נשא רה"מ נתניהו נאום היסטורי בפרלמנט האתיופי, זאת לאחר שבמשך 30 שנה לא ביקר ראש ממשלה ישראלי באתיופיה. רה"מ נתניהו: "אתיופיה בעלייה, אפריקה בעלייה. החברות שלנו ממריאה לגבהים חדשים. היום אני גאה להצהיר כי ישראל חוזרת לאפריקה בגדול."

 

 

צילום ארכיון: עדי ברוך