דברי רה"מ נתניהו בפתח ישיבת ממשלה מיוחדת בחיפה בעקבות גל השריפות

ראשית, אני מבקש לשבח את חיילי צה"ל, שהדפו הבוקר בהצלחה ניסיון של מתקפה נגדנו במשולש הגבולות. אנחנו ערוכים היטב בגבולנו הצפוני ואנחנו לא ניתן לגורמי דאעש או לגורמים עוינים אחרים, בחסות המלחמה בסוריה, להתבסס בסמוך לגבולותינו.

בדרך לכאן הבוקר אני שוחחתי עם רמה בן-צבי, שהמסעדה שלה ושל בעלה נשרפה כליל בהרי ירושלים. אני חושב שכולנו יודעים כמה אהבה וכמה השקעה הם שמו בתוך מפעל החיים הזה במשך עשרים שנה ובבת אחת, הוא ירד לטמיון עם האש. האש הזאת שם ובמקומות אחרים, היא שרפה נכסים, היא שרפה חפצים שטעונים בזיכרונות, היא גם שרפה לפעמים בעלי חיים, אבל לשמחתנו, בפעם הזאת נערכנו היטב והיא לא פגעה בחיים, שמרנו על החיים. אמרתי לרמה שנעזור לה לשקם את המסעדה שלה בהקדם, מנכ"ל משרדי כבר שוחח עם בעלה, אבל בעצם זה המסר שלנו לכל אזרחי ישראל שבתיהם ורכושם נפגעו בשריפה: אנחנו נעזור לכם לשקם את בתיכם ואת חייכם בהקדם וזוהי המטרה העיקרית של ישיבת הממשלה המיוחדת היום בחיפה.

באנו לחיפה והזמנו גם ראשי רשויות מרחבי הארץ שהיישובים שלהם נפגעו מהאש, כדי להעביר לכם מסר ברור: כל משרדי הממשלה מחויבים להושיט לכם יד במהירות, לקצץ בבירוקרטיה - אני אגיד לקצץ באכזריות בביורוקרטיה - ולהביא לכם עזרה, מזור ושיקום בהקדם האפשרי ובינתיים, נעשה כל הדרוש כדי לשמור על הרכוש שנותר.
מיד עם סיום דבריי, אני אבקש מחבריי השרים, משר הבט"פ, משר האוצר, משר הפנים - שאני חייב להגיד, מן הרגע הראשון פועלים במרץ בשטח - למסור דיווחים על פעילות משרדיהם.

בהמשך, אני אבקש משאר השרים לעשות זאת. אנחנו כמובן ניבחן בתוצאות ולא בתהליכים, במעשים ולא במילים, מה שקוראים אצלנו "בירבורים". ניבחן בתוצאות. האירוע עדיין לא הסתיים. יש עכשיו דיווח על שריפה באזור זכרון וכמה מוקדים אחרים, שנראים כאילו הם מתעוררים. אנחנו פועלים בכל החזיתות, כולל בחזית אכיפת החוק. כל מי שמצית, בזדון או ברשלנות, כל מי מסית להצית - נפעל מולם בכל העוצמה.

אין ספק שבזכות אומץ הלב של לוחמות ולוחמי האש, של הטייסים מן הארץ ומחו"ל ובזכות ההתגייסות והנחישות של המשטרה, של מד"א, של צה"ל, פיקוד העורף, שאר כוחות ההצלה, הרשויות המקומיות שמיוצגת כאן ובזכות רוח ההתנדבות הבלתי-רגילה של אזרחי ישראל, בזכות כל אלה - השגנו השתלטות מרשימה על שריפה שבמובנים מסוימים, היא הרבה יותר מורכבת והרבה יותר קשה משריפת הכרמל.

אני קיבלתי ביום שישי דיווח מטאורולוגי, שהראה שבעצם תנאי הקושי מבחינת יובש ומזג האוויר, השילוב של טמפרטורה ורוחות ומשך היובש, זה בשלושים אחוז יותר קשה מהתנאים ששררו בשריפת הכרמל. יחד עם כל שרי הממשלה כאן, אני מצדיע לכל מי שעוסק בטיפול במשבר הזה, בכיבוי השריפות, בשמירה על החיים ועל הרכוש. בנינו יכולת מרשימה להילחם באש מן הקרקע ומן האוויר, והיא מוכיחה את עצמה. אני לא רוצה לדמיין מה היה קורה אלמלא בנינו יכולות אלה.

אני מבקש להודות לממשלות הרבות ששלחו סיוע במטוסי כיבוי, בטייסים וגם בכבאים ואני מבקש להודות לאנשי משרד החוץ ולאנשי המל"ל ובמיוחד לך, תת-אלוף במילואים זאב צוק-רם, ווה, שמנצח על פעולה מרשימה מאוד של תיאום בינלאומי. זה לא דבר פשוט להביא הנה גורמים, טייסים, מטוסים מהרבה מאוד מדינות, וגם חומרים.

מול איתני הטבע, מדינות משלבות ידיים והעיקרון שמנחה אותי ואת הממשלה במקרה קיצון - עדיפה יכולת-יתר מאשר הסתכנות ביכולת-חסר.
במהלך האירועים, אני ביקרתי אישית בכמה מוקדי שריפה וכבר הנחיתי להקים צוות להפקת לקחים כדי שנהיה ערוכים טוב יותר, עוד יותר טוב בעתיד. בין השאר, אני יוזם הקמת כוח כיבוי רב-לאומי, שיהיה מתואם לא רק בפעילות במקרי אסון, אלא גם ברכש המטוסים ובחלוקת רכש סוגי המטוסים, כדי שנשיג על ידי כך יעילות רב-לאומית ולא רק יעילות לאומית בטיפול בשריפות ענק. אני שוחחתי על כך עם כמה ממנהיגי האזור, אני חייב להגיד שהם גילו ברעיון הזה עניין רב ואנחנו נקדם אותו.

 

 

 

 

 

צילום: עדי ברוך